Thursday, 23 June 2016

SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN DIRIKU~SANG RATU DIHATI ORANG TUAKU

Datang sudah hari ini,
Hari dimana dulu aku dilahirkan
Hari dimana orang tertawa sekaligus terharu
Menjelang perkenalanku dengan dunia ini

Hari ini aku mengenang kembali
Kerikil-kerikil tajam yang memperkaya arti hidupku
Manisnya madu cerita hidup yang membuat senyumku lepas…
Tapi apa yang telah aku berikan
Untuk orang – orang yang tertawa sekaligus terharu
Menjelang kelahiranku

hari ini genap sudah umurku 28 tahun
Apa yang telah kuberikan untuk
Agamaku untuk Tuhanku untuk kedua orang tuaku
Untuk sahabatku yang rela berkorban untukku

Hari hari lewat, perlahan tapi pasti
Hari ini aku menuju satu puncak tangga yang baru
Karena aku akan membuka lembaran baru
Untuk sisa jatah umurku yang baru…

Apa yang yang harus ku persiapkan untuk
masa depanku, untuk akhirat ku, untuk
kedua orang yang mencintaiku dan untuk tuhanku
Tapi… coba aku tengok kebelakang
Ternyata aku masih banyak berhutang

Ya, berhutang pada diriku…
Karena ibadahku masih belum sempurna

by nn

#copypastasaja+editsikit2

Friday, 10 June 2016

Pesan Wali Sufi ~ Laksamana Sunan

Sebagai hamba yang islam... Mengingati Allah tidak semestinya dalalm masa kesukaran atau ketika ditimpa bencana sahaja.. Tapi Allah perlu diingati sepanjang masa selagi nadi berdenyut kerana sebagai hamba, kita tidak boleh melupakan Pencipta. Maka hendaklah kita mengingati Allah yang sentiasa bersama dan melihat apa yang kita lakukan sepanjang masa...

Salam Ramadhan dari Saba

Thursday, 9 June 2016

Contest Jubah By Zaza Iman



Assalamu'alaikum..

Dah lama Saba xjoin contest kan? ok boleh follow entry kat bawah untuk sertai contest ni.


CARA SERTAI 




Hadiah Yang Ditawarkan Miri Jubah Merah @ Riya Baju Kurung Hitam


1. Buat SATU entri & Copy Paste banner contest di entri tersebut.

Tajuk Entri adalah bebas.

2. Follow instagram @byzazaiman dan @tengkubutang

3. Follow blog zazaiman dan blog tengkubutang.com

3.Copy dan Paste ayat dibawah pada entri korang


www.zazaiman.com ( link kan ) merupakan sebuah blog personal dan lifestyle seharian seorang blogger. Banyak berkongsi tentang motivasi, tip, dan juga review mengenai produk-produk yang pernah digunakan.


Pemiliknya Zaza Iman juga membuat servis cetakan kad bisnes dengan harga hanya RM55 je untuk 3 kotak ( 300 pcs ). Juga menjual secara online produk pakaian. Untuk sebarang tempahan kad bisnes dan lain boleh berhubung terus melalui instagram @byzazaiman




Berita baik, www.zazaiman.com kini sedang membuat SATU CONTEST iaitu CONTEST JUBAH BY ZAZA IMAN. Dimana hadiah yang ditawarkan adalah :


HADIAH YANG DITAWARKAN 


1 x Miri Jubah @ Riya Baju Kurung By Zaza Iman

1x RM10 Topup by Tengkubutang



Nota **

seorang pemenang yang berjaya boleh memilih sama ada mahu
jubah merah atau baju kurung hitam

Sekiranya baju yang dipilih kehabisan stok, maka baju lain akan digantikan dimana anda juga boleh memilih SATU dari beberapa pilihan yang ditawarkan

Yeahhh..best kan??

Kalau korang nak join boleh klik SINI . ( copy sampai disini )


Kalau menang boleh la buat pakai raya nanti..hihihi. Good luck semua!

Wednesday, 11 May 2016

Beg udara hadapan tidak berfungsi?



Assalamu'alaikum...

Kalau semua masih ingat pada tahun Saba telah mengalami kemalangan link di sini . Dan kalian sedia maklum kereta Saba memang mengalami kerosakan yang agak teruk. Hanya tempat pemandu yang kelihatannya ok. Dan kerana itulah Saba tidak mengalami sebarang kecederaan melainkan bengkak urat sahaja. Alhamdulillah. Tapi Saba memang pelik sebab air bag langsung tak keluar semasa impact berlaku. Syukurlah, kalau tak mesti bengkak muka and bibir..hihihi...

Bila baca artikel by Hezeri Samsuri baru lah Saba faham kenapa airbag myvi Saba tak keluar masa kejadian berlaku. Saba ni dengan melulunya menuduh salah company buat kereta tak buat kereta elok-elok..hehehe..Tak pasal-pasal dapat dosa kering.


Sebenarnya, memang ada kejadian di mana beg udara hadapan tidak akan diaktifkan. Sesetengah syarikat kenderaan ada menerangkan kejadian tersebut di dalam buku panduan mereka. Contohnya, Proton ada menyentuh hal-hal kejadian di mana beg udara hadapan mungkin tidak akan aktif dan juga kejadian di mana beg udara mungkin akan diaktifkan.



Menurut buku panduan Proton, ada enam kejadian di mana mungkin beg udara hadapan tidak akan menggelembung.

1) Apabila kenderaan itu menghentam tiang, pokok atau objek seumpamanya
2) Apabila kenderaan itu melanggar bahagian bawah kenderaan lain seperti lori
3) Apabila kenderaan itu mengalami hentaman akibat perlanggaran pada bahagian penjuru hadapan
4) Apabila kenderaan lain melanggar bahagian belakang kenderaan itu
5) Apabila kenderaan lain melanggar bahagian sisi kenderaan itu
6) Apabila kenderaan itu berguling pada bahagian sisi dan bumbung

Proton seterusnya mengingatkan bahawa bahagian hadapan kenderaan mungkin remuk dengan ketara disebabkan menyerap daya hetaman dan beg udara hadapan mungkin tidak akan diaktifkan kerana kesan remuk dan rosak pada badan kenderaan.

Proton juga mengingatkan bahawa beg udara hadapan mungkin akan menggelembung dalam tiga situasi berikut:

1) Apabila kenderaan itu melanggar tebing/tanah yang ditinggikan dan lain-lain
2) Apabila kenderaan ini melanggar lubang dalam/lubang pada jalanraya
3) Apabila kenderaan ini dipandu menuruni jalan yang curam dan menghentam tanah


Ilustrasi dari buku panduan Proton Iriz.

Harus diingatkan bahawa pengesan atau sensor beg udara dibina terus pada kerangka kenderaan. Ini bermaksud kenderaan tersebut perlu direka dari awal untuk menerima beg udara. Ia bukan aksesori yang boleh dipasang di kedai-kedai.

Menurut laman web safercar.gov dari kerajaan Amerika Syarikat, ada enam sebab mengapa beg udara hadapan tidak menggelembung.

1) Hentaman tidak cukup kuat dan memadai dengan penggunaan tali pinggang keledar
2) Beg udara hadapan jenis pintar akan menutup sistem penggelembungan untuk penumpang hadapan bila ia tahu ada bayi atau kanak-kanak yang duduk di kerusi tersebut, atau tiada penumpang di kerusi itu.
3) Sebab nombor dua juga boleh terjadi untuk beg udara sisi.
4) Ada kenderaan yang tidak mempunyai kerusi belakang, seperti lori pikap dan kereta sport, mempunyai butang tutup untuk beg udara penumpang
5) Beg udara tidak akan aktif jika lampu amaran beg udara rosak kekal menyala walaupun setelah kereta dipandu. Dalam situasi ini, pemandu sepatutnya terus bawa kereta ke pusat servis.
6) Untuk kenderaan terpakai, beg udara mungkin tidak diganti selepas kemalangan, atau mungkin diganti dengan beg udara tiruan yang mudah rosak

Jadi, kesimpulannya. kereta Saba adalah kereta terpakai..air bag mungkin tidak diganti selepas berlakunya kemalangan sebelum ini ataupun mungkin ianya diganti dengan beg tiruan yang mudah rosak..Sebabnya ketiga-tiga sebab yang dikatakan punca air bag keluar semua berlaku semasa kemalangan berlaku iaitu:

1) Apabila kenderaan itu melanggar tebing/tanah yang ditinggikan dan lain-lain
2) Apabila kenderaan ini melanggar lubang dalam/lubang pada jalanraya
3) Apabila kenderaan ini dipandu menuruni jalan yang curam dan menghentam tanah

Pandai je Saba buat kesimpulan sendiri. Yang penting syukurlah Saba sihat wal afiat.. Allah masih beri peluang untuk Saba bernafas atas dunia ni. Syukurlah....

Harap pengisian ini dapat memberi sedikit sebanyak ilmu pada pengguna kenderaan semua.

Salam sayang,
Saba

Friday, 6 May 2016

Punca, Tanda & Cara Mencegah Penyakit Buah Pinggang

Assalamu'alaikum semua..

Minggu lepas Saba terlibat dengan aktiviti luar syarikat. Perlu jaga booth untuk 1 hari. Dalam pada menjaga booth, masa cahaya matahari yang panas membakar tu manela nak ada orangkan? So, Saba terpandangkan 1 khemah ni ada banyak sangat botol ubat.. Rupa-rupanya tu khemah pengamal ubat homeophaty. Nak dijadikan cerita, Saba pergila buat ujian kesihatan. Katanya percumalah kan. Saba berani pergi sebab memang sebab tengah kering. Kalau tak mesti terbeli macam-macam ubat dekat situ.huhu..Tapi tahu tak, rupanya banyaknye benda yang nak kena betulkan dalam badan Saba ni. Tapi tulah, Saba ni boleh jugak yang dikatakan pengamal cara hidup sihat..sihatlah kan(Padahal banyak minum air je pun yang sihatnye)..Tapi banyak pula yang perlu di repair..huh! Dan hasilnya, I need to repair my kidney and stomach. Katanya banyak sangat angin dan lemak dekat usus(patutla buncit pun) dan Buah pinggang Saba agak kotor cuma tak kritikal sangatlah. Yang teruk hanya perut je..So, pak cik google banyak membantu Saba untuk cari petua nak cuci buah pinggang ni. Ni adalah serba sedikit pengetahuan tentang buah pinggang. Harapnya artikel Saba ni dapat membantu sesiapa yang rasa ianya membantu..kihkihkih.. Enjoy your reading.

Sumber info : alibukansetan

Sifat penyakit adalah kronik, kehadirannya tidak dirasai dan pesakit masih boleh menjalani aktiviti harian tanpa masalah kerana kesan hanya timbul bila penyakit sampai ke tahap serius. Ia mengambil masa bertahun-tahun sebelum memberi kesan kepada kesihatan.


Fungsi buah pinggang

Buah pinggang bertugas menapis darah dan membuang bahan toksik, sisa buangan dan air berlebihan dari badan. Kegagalan buah pinggang melakukan tugas penting ni boleh membawa maut kepada pengidapnya. 


Info Penyakit




Punca-punca kerosakan buah pinggang
(Sumber: FreeVitamin)

1. Kerosakan buah pinggang kronik boleh berpunca daripada beberapa masalah buah pinggang itu sendiri seperti buah pinggang polisistik, jangkitan buah pinggang, penyumbatan arteri renal (yang membekalkan darah kepada buah pinggang), penyumbatan di dalam salur kencing kerana batu karang atau ketumbuhan, penggunaan sesetengah ubat dalam jangka panjang dan kecacatan buah pinggang secara semulajadi. Pernah Saba terbaca kes buah pinggang ni terjadi pada perempuan seusia 25Tahun berpunca daripada kesan pengambilan jamu sejak berumur belasan tahun lagi.

2. Diabetes: Kandungan paras gula di dalam darah yang tinggi lama-kelamaan akan merosakkan buah pinggang dan menyebabkan keadaan yang dipanggil diabetes nefropati yang merupakan penyebab nombor satu kegagalan buah pinggang. Satu pertiga pesakit diabetes mengalami diabetes nefropati.

3. Tekanan darah tinggi (hipertensi): situasi yang merujuk kepada tekanan kuat pada salur darah yang menolak dinding arteri. Tekanan darah tinggi kronik boleh menyebabkan kerosakan salur darah dan fungsi penapisan di dalam buah pinggang.


Tanda-tanda awal penyakit buah pinggang 

(Sumber: mauceriasokmo)

1. Perhatikan samaada terdapat perubahan dalam pembuangan air kencing. Perhatikan samaada pembuangan air kencing adalah kerap atau kurang kerap dari kebiasaan. Perhatikan juga jika terdapatnya darah di dalam air kencing anda. Jika anda mengalami kencing terlalu kerap atau terdapat darah di dalam air kencing terutamanya pada waktu malam, dan lama kelamaan air kencing semakin berkurang, boleh jadi anda mempunyai masalah pada buah pinggang. Perhatikan jika terdapat buih pada air kencing yang ditadah. Adanya buih-buih pada air kencing menunjukkan terdapat kehadiran protein dalam air kencing. Protein ini tidak dapat ditapis jika buah pinggang kita bermasalah.

2. Adakah anda letih sepanjang masa? Kegagalan buah pinggang tidak dapat menghasilkan hormon yang mencukupi untuk tubuh menghasilkan sel darah merah. Apabila tubuh tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang mencukupi, anda akan mengalami anemia, dan ini menyebabkan tubuh anda terlalu letih.

3. Adakah anda mengalami bengkak pada mana-mana bahagian anggota tubuh badan seperti kaki atau tangan? Buah pinggang yang sihat akan berfungsi untuk mengeluarkan bendalir yang berlebihan dari badan anda. Sekiranya terdapat pembengkakan pada anggota badan, boleh jadi buah pinggang anda tidak dapat berfungsi dengan baik. Retensi iaitu penakungan air kencing boleh menyebabkan kaki, buku lali serta mata bengkak.

4. Adakah anda mengalami ruam dan kegatalan? Kegagalan buah pinggang untuk mengeluarkan sisa-sisa buangan dari tubuh anda boleh menyebabkan anda mengalami kegatalan yang teruk pada anggota badan.

5. Bagaimana pula dengan selera makan anda? Adakah anda terasa seperti logam di dalam mulut atau tidak dapat menelan makanan? Ini adalah salah satu tanda-tanda awal kegagalan buah pinggang. Ianya juga berlaku disebabkan oleh terkumpulnya sisa buangan di dalam darah.

6. Adakah anda mengalami loya dan muntah-muntah? ini juga mungkin disebabkan oleh pengumpulan sisa-sisa buangan di dalam darah.

7. Adakah anda berasa sejuk sepanjang masa? Mereka yang mengalami anemia mungkin akan berasa kesejukan sepanjang masa walaupun dalam cuaca yang panas.

8. Adakah anda merasa sukar untuk bernafas? Ini juga adalah tanda awal penyakit buah pinggang yang mungkin disebabkan oleh anemia atau pengumpulan bendalir di dalam paru-paru.

9. Adakah anda merasa sakit di bahagian belakang atau tepi sebelah bawah pinggang anda? Ini adalah tempat terletaknya buah pinggang anda. Boleh jadi terdapat ketumbuhan yang akan mewujudkan rasa sakit pada buah pinggang.

10. Adakah anda kerap berasa pening kepala? Ini mungkin disebabkan oleh anemia yang berlaku telah mengakibatkan kekurangan oksigen di dalam otak.

Cara-cara mencegah penyakit buah pinggang
(Sumber: infokesihatan4u)

1. Periksa tekanan darah secara berkala. Ia adalah sangat penting untuk mempunyai tekanan darah yang normal jika anda ingin untuk mencegah penyakit buah pinggang. Mempunyai tekanan darah biasa juga akan membantu mencegah penyakit dan keadaan-keadaan yang boleh menyebabkan penyakit.

2. Mengambil langkah-langkah awal untuk mengawal tekanan darah anda dengan mengamalkan pemakanan seimbang. Semak dengan pakar pemakanan untuk mewujudkan pemakanan yang membolehkan anda makan makanan yang anda suka.

3. Beritahu doktor anda jika keluarga anda mempunyai sejarah tekanan darah tinggi atau penyakit buah pinggang. Kedua-dua keadaan ini boleh diwarisi secara turun-temurun. Doktor anda boleh menetapkan ubat perencat ACE untuk membantu mengawal tekanan darah anda.

4. Sentiasa berwaspada untuk sebarang perubahan dalam air kencing anda. Jika air kencing anda bertukar kepada warna keruh, air kencing berbau atau berbuih atau jika ia menyakitkan apabila anda membuang air kecil, berjumpa doktor. Tanda-tanda ini adalah tanda-tanda masalah saluran kencing. Jika tidak dirawat,masalah-masalah ini boleh membawa kepada wujudnya penyakit buah pinggang pada masa akan datang.

5. Perhatikan simptom-simptom gejala anemia. Jika anda sentiasa letih, mudah mengalami kesan lebam atau pening, anda mungkin menghidap anemia. Keadaan ini boleh menyumbang kepada penyakit buah pinggang jika tidak dirawat dengan betul atau menjadi masalah kronik.

6. Lakukan ujian air kencing dan darah sekurang-kurangnya setahun sekali. Ujian ini boleh membantu mengesan tanda-tanda awal masalah buah pinggang serta lain-lain masalah perubatan.

7. Sentiasa kekal aktif untuk mengekalkan berat badan seimbang. Jadual pelaksanaan biasa iaitu 30 minit sehari, lima kali seminggu akan membantu badan anda berfungsi secara normal

8. Minum banyak air. Buah pinggang anda akan memproses setiap cecair yang masuk ke dalam badan anda. Air sangat mudah pada buah pinggang anda dan juga boleh membantu membersihkan kotoran daripada sistem anda.


Info tambahan: Ini info yang tersebar meluas dalam internet tentang cara mencuci buah pinggang cara mudah dan murah. Tak pasti keberkesanannya tapi tak salah mencuba kan?

Selama bertahun-tahun kita mengunakan buah pinggang dalam proses biologi badan, kandungan garam dan racun yang kita tidak tahu bertapa banyak jumlahnya, dan kita tidak pernah mencucinya kecuali bagi yang bermasalah sahaja. Di bawah adalah cara yang paling mudah dan murah yang boleh dipraktikkan untuk mencuci buah pinggang

1. Beli seikat daun SUP/SADERI/KETUMBAR
2. Cuci bersih-bersih
3. Potong kecil-kecil
4. Masukkan ke dalam periuk
5. Masukkan air bersih
6. Didihkan untuk sepuluh minit sahaja
7. Sejukkan
8. Tapis
9. Masukkan ke dalam botol yang sesuai dan,
10. Simpan dalam peti sejuk.

Amalkan meminumnya segelas sehari , insya Allah anda akan rasa perubahannya , segala kandungan garam dan racun akan dikumuhkan melalui air kencing. Daun SUP telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita dan ia adalah semula jadi!

Selamat mencuba.

Salam sayang,
Saba

Thursday, 14 April 2016

DIET ATKINS - Turun 5kg Seminggu

Artikel di petik dari fb link

Atkins Diet ialah sejenis corak pemakanan yang diperkenalkan oleh Dr. Robert C. Atkins bagi membantu seseorang individu untuk mengurangkan berat badan melalui konsep pembakaran karbohidrat dan lemak di dalam badan. Dengan mengurangkan dan mengehadkan makanan berkarbohidrat seperti nasi, mi, kentang dan gula, badan akan mula membakar lemak sebagai sumber tenaga. Ini bererti berat badan anda akan mula menyusut.

Prinsip Diet Atkins adalah bahawa, dengan menyekat karbohidrat, tubuh kita dipaksa untuk membakar lemak yang disimpan, bukan karbohidrat untuk bahan bakar. Pendekatan Diet Atkins boleh memberi kesan positif kepada kehidupan orang menghadapi risiko berkaitan dengan diabetes, penyakit jantung, dan tekanan darah tinggi. Ia juga boleh mengurangkan masalah gastrousus, dan alahan tertentu, sakit kronik dan lemah sistem imun.

- Kebanyakan diet anda akan berlapar. Apabila anda melakukan Atkins tidak perlu berlapar.
Kebanyakan diet perlu mengira kalori. Apabila anda melakukan Atkins tidak ada perlu untuk mengira kalori.
- Kebanyakan diet anda masih ketagih makanan karbohidrat tinggi & manis. Apabila anda melakukan Atkins, anda dengan cepat akan belajar bagaimana untuk mengatasi ketagihan anda.

- Kebanyakan diet anda tidak akan belajar bagaimana untuk membuat peralihan beransur-ansur kepada penyelenggaraan seumur hidup.

- Kebanyakan diet, ada yang tidak berjaya mengurangkan lemak badan kerana walaupun anda mengehadkan makanan berlemak, anda masih mengambil makanan berkarbohidrat dan bergula.

Diet Atkins dibahagikan kepada 4 Fasa utama yang perlu diikuti dengan penuh berdisiplin dan dedikasi jika anda ingin mencapai tubuh langsing impian anda. 4 Fasa ialah:

Fasa 1: Induction (Induksi/Pengenalan)
Fasa 2: Ongoing Weight Loss (Susut Berat Badan Berterusan)
Fasa 3: Pre-Maintenance (Pra penyelenggaraan)
Fasa 4: Lifetime Maintenance (Penyelenggarann Seumur Hidup)


Fasa 1 : Induction (Induksi/Pengenalan):

Had 20 gram karbohidrat semasa Induction ini bukan bertujuan untuk menyusahkan tetapi untuk memastikan badan anda membakar lemak, bukan glukosa. Dari segi sainsnya, badan akan menggunakan glukosa sebagai bahan api terlebih dahulu sebelum lemak. Jika anda mengehadkan karbohidrat kepada hanya 20 gram sehari, simpanan glukosa badan anda akan habis dalam masa 48 jam (2 hari), anda akan mengalami ketosis, mula rasa sedikit lemah atau pening, tapi jangan bimbang, apabila lemak anda mula ditukar menjadi bahan bakar, anda akan merasa segar bugar. Selepas itu, apa yang dibakar oleh badan anda sebagai tenaga adalah lemak semata-mata dan dengan cara inilah anda akan menghilangkan lemak. Induction akan memperkuatkan sistem kekebalan tubuh anda dan juga meningkatkan kesihatan kita jangka panjang. Induction ialah peringkat terpenting sekali dalam Atkins Diet kerana ia adalah tapak permulaan kepada corak pemakanan yang berbeza daripada apa yang pernah anda lalui selama ini. induction sebaik-baiknya dilakukan selama 2 minggu (paling kurang) dan boleh diteruskan selama 6 bulan sehingga 2 tahun, mengikut keadaan kesihatan dan berat badan anda. Anda juga boleh meninggalkan fasa ini apabila hanya tinggal 6kg dari berat idaman.

Dilarang makan Semasa Fasa 1 : Induction (Induksi/Pengenalan)

1. Semua jenis nasi, roti, bijirin, oat, mee & spagetti.
2. Gula pasir, gula melaka, gula perang, gula merah, madu, gula-gula dan apa-apa yang bergula tinggi.
3. Semua jenis buah-buahan atau jus buah-buahan
4. Semua jenis minuman bergula, milo, barli, air bergas (coke, Pepsi, 100plus, etc)
5. Segala bentuk kekacang, tempe & sebagainya.
6. Makanan berproses seperti bebola ikan, bebola sotong, bebola ayam(bertepung)
7. Makanan bertepung seperti kek, biskut, kuih-muih dan semua produk bergandum.
8. Sos & Kicap (kebanyakkannya tinggi karbohidrat)
9. Sayuran berkarbohidrat tinggi seperti kentang, segala jenis ubi, lobak merah.
10. Produk tenusu seperti susu, yoghurt, dadih, tak kira rendah lemak atau tidak.
11. Makanan ringan seperti gula-gula, potato crisps, coklat, aiskrim, twisties, nachos, popcorn & jeruk
12. Sate yang diperap dengan gula atau madu. Keropok lekor, otak-otak & sata.
Dibenarkan dimakan Semasa Fasa 1 : Induction (Induksi/Pengenalan)

1. Ayam(semua bahagian) - panggang, steam, bakar, sup, digoreng tanpa tepung.
2. Telur ayam, telur itik, telur ikan. - telur masin, telur dadar, rebus & goreng.
3. Ikan, udang, ketam (sotong, kerang, tiram dan kupang adalah lebih tinggi karbohidrat, hadkan pengambilan)
4. Daging(semua bahagian) - rusa, lembu, kambing - steak, satay grill, sup ekor, daging bakar, disalai, keropok kulit lembu.
5. Sayuran hijau, seperti sawi, kangkung, bayam, salad, timun, rumpai laut & sebagainya.
6.Keju jenis cheddar, mozarella, parmesan (hadkan kepada 2-3 keping sehari).
7. Air kosong, air mineral, air RO - minum 8 gelas sehari atau lebih.
8. Burger atau hotdog rendah karbohitrat(hadkan pengambilan 1-2 sehari)
9. Makan supplement seperti spirullina dan multi-vitamins untuk menambahkan lagi tenaga dan menguatkan daya ketahanan badan.
10. Semua jenis minyak, seperti minyak sawit, olive oil & sebagainya.
11. Chewing gum sugar free. (2 or 3 biji sehari)
12. Psyllium husk, teh hijau, teh herba, teh org kampung.(tanpa gula)
13. Mayonis dibenarkan dalam jumlah yang sedikit.
14. Pemanis tiruan atau semula jadi(slenda, stevia) hadkan 3 hidangan sehari.
15. Herba - semua herba segar dan sedikit herba kering - contohnya selasih, daun salam, daun bawang, daun ketumbar, oregano, rosemary dan lain-lain.
16. Rempah - rempah seperti garam, saderi, lada cili, serbuk cili, ketumbar, jintan putih, serbuk kari, bawang putih, halia,paprika, kepingan lada merah ,Elakkan campuran rempah yang mengandungi gula atau tepung tambahan
17. Avocado, buah zaitun, cendawan, kacang buncis, sengkuang, bendi, rebung, labu, tomato, soya kosong & tempe (kurangkan pengambilan).
18. Limau & lemon (hadkan 2 sudu perahan limau sehari)
19. Mana-mana sos tanpa gula tambahan yang tidak melebihi 2 gram karbohidrat sesudu besar boleh diterima.
20. Kurangkan pengambilan kopi, teh dan minuman ringan yang mengandungi kafein. Walaupun tanpa gula, kafein yang berlebihan telah terbukti menyebabkan gula darah rendah, yang boleh membuat anda ketagih gula. (1 atau 2 cawan sahaja)
21. Semua produk yang menggunakan aspartame, seperti coke light, diet coke (melambatkan penurunan bagi sesetengah orang)

Syarat-syarat Induction:

Minum 8 – 10 gelas sehari, jika anda masih dahaga, anda perlu minum dengan lebih banyak. Keperluan air bergantung kepada berat badan, cuaca & aktiviti anda. Sekiranya warna urine anda jernih, ia menunjukkan yang badan anda terhidrasi dengan baik manakala warna urine yang kekuningan menunjukkan yang anda perlu lebih air (Penting)

Pastikan anda makan 3 kali sehari (saiz makanan biasa) atau 4-5 kali sehari (tapi portions kecil). Jangan sekali-kali malas makan sebab anda akan terasa sangat lapar dan sukar nak kawal emosi dan nafsu makan. Makan malam sebelum jam 8.00 malam atau 4 jam sebelum tidur. Jangan ponteng makan (menyebabkan badan dalam mood lapar & metabolisma menurun)

Jangan makan lebih dari 20gram karbohidrat sehari. Jangan menganggap apa-apa makanan rendah karbohidrat tanpa membaca label, periksa kiraan karbohitrat pada setiap paket.

Makanan diproses di kilang selalunya ditambah gula dan berkarbohidrat tinggi. Baca label tin, botol, kotak atau paket yang hendak dibeli untuk mengetahui kandungan karbohidrat.

Jangan makan makanan yang telah disenaraikan dalam senarai makanan yang tidak dibenarkan di atas. Walau sepinggan nasi pun boleh menaikkan glukosa dalam badan dan menyebabkan anda ketagihan nasi dan benda-benda manis.

Berjaga-jaga untuk karbohidrat yang tersembunyi dikuah, kuah sering diletak tepung atau gula.

Minum banyak air. Kalau sembelit, anda boleh mengambil psyllium husk / serat bercampur secawan air. Psyllium Husk / serat ada dijual dimana-mana farmasi atau pasaraya besar.

Makanan boleh digoreng, dipanggang, direbus, disalai asalkan tidak ditambah gula atau madu. Berhati hati ketika makan di kedai, tomyam atau sup berkemungkinan ada gula dalam masakan.

Kurangkan makanan yang telah diproses seperti burger & hotdog (boleh makan, tidak digalakkan)

Pastikan 12 hingga 15 gram karbohidrat adalah dari sumber sayur sayuran.


Fasa 2 : Ongoing Weight Loss (Susut Berat Badan Berterusan):

Tambah kacang, kemudian buah-buahan rendah karbohidrat, makan yogurt, keju segar, tomato & Limau nipis. Meningkatkan pengambilan makanan berkarbohidrat secara berperingkat, daripada hanya memakan 20 gram sehari, ditambah 5 gram setiap minggu (kepada 25 gram, 30 gram, 35 gram, etc) supaya anda tahu had toleransi karbohidrat anda. Had toleransi kabohidrat anda ialah jumlah karbohidrat tertinggi sehari (dalam gram) badan anda boleh proses tanpa menyebabkan penambahan atau kekurangan berat badan. Untuk atlit atau yang bersukan, boleh mencecah tahap 100 gram karbohidrat sehari tapi orang biasanya 40-80 gram sehari. Ada yang bermetabolisma rendah hanya pada tahap 24 gram sehari.


Fasa 3 : Pre-Maintenance (Pra penyelenggaraan):

Tambah buah-buahan yang lain, maka sayur-sayuran yang lebih tinggi karbohidrat, maka bijirin penuh; secara beransur-ansur meningkatkan pengambilan karbohitrat jika masih kehilangan berat badan.


Fasa 4 :Lifetime Maintenance (Penyelenggaraan Seumur Hidup):
Untuk mengekalkan berat badan anda, anda perlu tahu berapa gram karbohidrat anda boleh makan setiap hari, Anda perlu berlajar menentukan & mencari jumlah karbohidrat yang anda boleh diambil. Tetapkan nilai pengambilan karbohidrat sesuai dengan toleransi badan anda terhadap karbohidrat.

Jika anda hamil, dengan kebenaran doktor anda, anda boleh mengikuti Fasa 4 (Penyenggaraan Seumur Hidup). Diet ini sangat ketat, lakukan rujuk dengan doktor anda / ahli gizi untuk nasihat yang tepat. Kanak- kanak bawah 12 tahun tidak dibenarkan mengikuti diet ini. Jika anda mengambil ubat-ubatan preskripsi tertentu seperti antidepresan, steroid, beta-blockers, ubat-ubatan diuretik untuk tekanan darah tinggi, atau insulin. Semak dengan doktor anda sebelum memulakan Atkins.


Nota Tambahan

- Mengira Kalori

Tidak ada keperluan untuk mengira kalori pada Atkins, tetapi jika gerai penurunan berat badan anda, melakukan pemeriksaan realiti kalori untuk beberapa hari.

- Kepentingan Air

Untuk buang air yang berlebihan tu, kita kena minum dengan banyaknya. Ini adalah benda yang memang orang susah nak buat, sebab malas nak sediakan air dalam kuantiti yang banyak. Anda perlu minum air yang banyak untuk mengurang kan air di dalam badan. Mesti ramai yang akan mempertikaikan, kenapa kalau kita nak buang air dalam badan kena minum banyak air? bukan ke nanti lagi banyak air dalam badan. Memang itu adalah perkara yang biasa yang kita dengar dari semua orang, namun hakikhatnya apabila kita minum air kosong yang banyak, kita akan mengelakkan diri kita dari dehidrasi atau kekeringan. Kemudian kita akan lebih kerap ke tandas untuk membuang air. Dengan kegiatan ini, banyak mineral yang kita tidak perlukan akan dibuang juga dalam proses ini. Sambil itu, kita akan secara tidak langsung akan melakukan senaman ringkas kerana perlu berulang alik ke tandas. Minum 8 – 10 gelas sehari, jika anda masih dahaga, anda perlu minum dengan lebih banyak. Keperluan air bergantung kepada berat badan, cuaca & aktiviti anda. Sekiranya warna urine anda jernih, ia menunjukkan yang badan anda terhidrasi dengan baik manakala warna urine yang kekuningan menunjukkan yang anda perlu lebih air.

- Elakkan Buah-buahan

Ramai yang ingin diet dengan memakan buah-buahan. Namun kita perlu ingat, buah-buahan berwarna mengandungi kandungan gula yang agak tinggi jika diambil dalam kuantiti yang berlebihan. Gula yang berlebihan ini akan ditukar kepada kanji dan akan disimpan sebagai lemak jika kita tidak gunakan. Secara dasarnya, diet dengan hanya memakan buah-buahan adalah menyeksa diri, sebab kita akan lapar.

- Jangan Berlapar

Jangan sesekali berlapar untuk menurunkan berat badan, kerana ianya tidak perlu. Apa yang penting, kita perlu seimbangkan pemakanan kita, kita perlu lihat bagaimana aktiviti harian kita, jika kita jenis yang suka bersarapan dan tidak mengambil makanan tengahari, dan sila mulakan hari anda dengan sarapan yang agak berat supaya kita akan mempunyai tenaga untuk meneruskan kerja-kerja seharian. Jangan biarkan perut kosong lebih dari 6 jam kecuali waktu tidur. untuk program ini, kita akan makan seperti biasa, 3 kali sehari. sarapan, makan tengahari & makan malam. Tapi apa yang kita makan untuk setiap sesi adalah berbeza. Untuk makan tengahari, kita boleh makan makanan yang berat, jika anda sukakan ayam, makanlah ayam sebanyak mana pun, Kalau nak makan ikan atau daging pun begitu. Lengkapkan hidangan anda dengan sumber vitamin dari sayuran.

- Tabiat Makan

Benda paling penting, buang tabiat suka meminum minuman ringan seperti coke, sprite, pepsi dan sebagainya, kerana minuman ini mengandungi kandungan gula yang sangat tinggi. untuk makan malam, makan makanan yang ringan, seeloknya jangan makan terlalu lambat untuk membolehkan badan kita menghadamkan makanan dan dalam masa yang sama menggunakan tenaga yang dibekalkan oleh badan kita itu.

- Senaman

kepada sesiapa yang gemar untuk bersukan, sila lah bersukan, kegiatan sukan seperti berenang, joging, berjalan dan sebagainya akan membantu untuk mengurangkan berat badan, namun ini hanya tambahan. Dengan program yang disenaraikan di atas, ada yang telah turun sehingga 30kg dalam masa beberapa bulan sahaja. Walaupun beliau tidak melakukan sebarang sukan. berjalan sudah memadai bagi yg tidak mampu bersukan.

- Kepentingan Protien

Seperti yang anda kini tahu, protein memainkan peranan penting dalam penurunan berat badan dan melindungi jisim otot tanpa lemak, jadi anda kehilangan hanya lemak. Seorang yang normal perlu mengambil 0.8grams protien daripada 1kg berat badannya, manakala atlit = 1.2g hingga 1.4g protien.

- Kepentingan Lemak

Pengambilan lemak adalah penting untuk mengurangkan berat badan. Lemak juga dapat meningkatkan rasa makanan dan membolehkan badan anda untuk menyerap vitamin tertentu. Pastikan setiap hidangan anda ada lemak atau protein. Makan lemak semula jadi adalah penting untuk menjadikan lemak badan anda sebagai sumber bahan api utama anda.

- Mengelakkan Dehidrasi Atau Ketidakseimbangan Elektrolit

Kehilangan air pada awal diet boleh membawa kepada gejala-gejala tidak sihat & dehidrasi. Pastikan anda mengambil garam yang mencukupi dalam bentuk sup atau masakan lain. Gejala-gejala ini akan hilang sebaik sahaja anda mula membakar lemak.

- Kalori Yang Berlebihan Punca Berat Badan Naik?

Memang benar kenaikkan berat badan kerana mengambil lebih kalori dari yang diperlukan. Tetapi hanya apabila anda makan banyak karbohidrat bersama-sama dengan lemak. Jadi sudah tiba masanya untuk meninggalkan andaian bahawa satu-satunya cara untuk mengurangkan berat badan ialah dengan mengawal pengambilan kalori. Apabila anda mengikuti pendekatan mengawal pengambilan karbohidrat , anda akan mendapat apa yang dipanggil "metabolic advantage”. Dengan mengurangkan makanan berkarbohidrat, badan akan mula membakar lemak sebagai sumber tenaga. Ini bermakna anda boleh makan dalam 2,000 kalori dan masih mengalami penyusutan berat badan. Sebaliknya, jika anda mengambil 2,000 kalori pada diet rendah lemak, anda mungkin tidak dapat menurunkan berat badan, malah menambah berat badan. Kelebihan metabolik adalah bahawa pembakaran lemak mengambil masa & lebih tenaga supaya anda membakar lebih banyak kalori.

- Orang Melakukan Atkins Mungkin Berasa Letih, Lemah Dan Kurang Tenaga.

Keletihan mungkin berlaku semasa beberapa hari pertama menjalankan Atkins, sementara badan menyesuaikan diri menukar sumber tenaga. Ia biasanya mengambil masa kira-kira 3 hingga 4 hari untuk badan untuk menukar metabolisme gula ke metabolisme lemak. Badan anda boleh menyimpan karbohidrat untuk hanya sehingga 48jam, jadi anda boleh yakin bahawa metabolisme sudah bertukar selagi anda lakukan Atkins dengan betul. Selepas peralihan, anda lebih bertenaga tinggi dan cergas kerana badan anda telah mengimbangi gula dalam darah menjadi stabil.


Karbohidrat Bahan Masakan


Bawang Putih 100g : net carb 30g (2 Ulas : lebih kurang berat 4g)
Bawang Kecil 100g : net carb 13.8g (Seulas : lebih kurang berat 8g)
Bawang Besar 100g : net carb 13.8g (Sebiji Besar : lebih kurang berat 80g)
Bawang Holland 100g : net carb 7.3g (Sebiji Besar : lebih kurang berat 100g)
Lada Hitam Sesudu Serbuk 6gram : net carb 2gram
Halia 100g : net carb 16g (Besar Ibu Jari : lebih kurang berat 25g)
Serai 100g : net carb 25g (Elakkan Jangan Guna Dalam Fasa 1 & 2)
Lengkuas 100g : net carbs 12g
Cili Padi 100g : net carb 4g
Cili Merah Besar 100g : net Carb 7.5g
Cili Kering 100g : net carb 21g ( Satu Sudu 8g net carb 2g)
Cili Benggala ( Capsicum ) 100g : net carb 3g
Limau Kasturi Sebiji Sedang Besar : net carb 2.5g
Limau Nipis Sebiji Sedang Besar (67g) : net carb 5g
Lemon Sedang Besar (84g) : net carb 5.6g
Tomato Sedang Besar (100g) : net carb 3.2gram
Kunyit Hidup (Bukan Serbuk) (100g) : net carb 40gram (sebesar ibu jari 25gram net carb 11gram)
Daun pandan 100gram : net carb 6gram (5 helai daun pandan lebih kurang berat 60gram)
Petai 100 gram : netcarbs 22 gram (5 biji dalam 40gram)

Karbohidrat Makanan
Tauhu
1 keping tauhu - 2.16g
1 keping tofu goreng - 1.36g
1 tofu lembut - 1.5g

Sayur
Salad iceberg / coral 1 cawan - 0.2g
Taugeh 1 cawan - 0.4g Aiysha_2013
Timun batang 1/2 cawan - 1g
1 batang seleri - 0.8g
cendawan 1/2 cawan - 2.4g
brokoli 1/2 cawan - 1g
bunga kobis 1/2 cawan - 2g

Saleri – 1 – 1.5
Asparagus – 6 – 3.3
Carrot – medium – 7.3
kobis 1/2 cawan - 2g
bayam 1/2 cawan - 0.4g
tomato 1 biji saiz sederhana - 5g
honeydew 1/2 cawan - 7.3g

Brokoli - ½ cawan – 3.9
Kobis - ½ cawan – 1.9
Bayam – 1 cawan – 1.1
Daun salad – 1 cawan – 1.3
Terung ½ cawan – 3.3
Timun - ½ – 2.5
Saleri – 1 – 1.5
Asparagus – 6 – 3.3
Carrot – medium – 7.3

Kacang
peanuts 10 biji - 2.75g
peanuts 1/4 cawan - 5.89g
almond 1/4 cawan - 6g
cashew nut 1/4 cawan - 9g
walnut 1/4 cawan - 4g
Pistachio 1/4 cawan - 8.2g
Mix nut 1/4 cawan - 7.66g

Cheese
Cheddar cheese 1 keping - 0.36g
mozarella - 0.62g
parmesan - 0.91g

Daging
Daging lembu - 0g
Daging ayam / ayam belanda - 0g
Daging kambing - 0g
Daging arnab - 0g
Sebarang jenis ikan - 0g
Sebarang kari (semua jenis daging) tanpa kuah satu hidangan :
4g

Telur (1 biji gred A+ @ 2 biji gred C)
Omelet (telur dadar) kosong 1 biji gred A+ - 0.45g
Omelet atau scrambled(telur hancur) dgn keju ceddar - 2.23g
Omelet @ scrambled dengan sayuran - 2.38g
Omelet @ scrambled dengan sosej - 2.4g
Omelet @ scrambled dengan ayam / daging / udang - 1.11g
Omelet dengan ayam / daging / udang dan sedikit cheese - 1.98g
Omelet @ scrambled dengan cili, keju, tomato dan kacang peas -
3.75g
Omelet @ scrambled dengan cendawan - 2.05g

Seafood
Udang biasa seekor saiz xl- 0.1g
Lobster 1 ekor- 1.5g
Ketam 1 cawan - 0g
Sotong biasa 1 ekor - 1.65g
Tiram 1/2 cawan - 8.9g




sumber: http://bicikut.blogspot.my/2011/04/13-april-2011.html
buku percuma: http://bicikut.blogspot.my/2015/09/buku-panduan-diet-atkins-percuma.html

Tuesday, 22 March 2016

Cara mudah untuk lompat bintang 20 minit? Ikuti langkah ini

Minggu 1
Lari 0 minit
Jalan 4minit + 1minit
Ulang 4kali
Total 20minit
Jalan laju 4minit, perlahan 1minit

Minggu 2
Lari 1 minit
Jalan 3minit
Ulang 5kali
Total 20minit

Minggu 3
Lari 1 minit
Jalan 2minit
Ulang 7kali
Total 21minit

Minggu 4
Lari 1 minit
Jalan 1minit
Ulang 10kali
Total 20minit

Minggu 5
Lari 2 minit
Jalan 1minit
Ulang 7kali
Total 21minit

Minggu 6
Lari 3 minit
Jalan 1minit
Ulang 5kali
Total 20minit

Minggu 7
Lari 4 minit
Jalan 1minit
Ulang 4kali
Total 20minit

Minggu 8
Lari 6 minit
Jalan 1minit
Ulang 3kali
Total 21minit

Minggu 9
Lari 9 minit
Jalan 1minit
Ulang 2kali
Total 20minit

Minggu 10
Lari 12 minit
Jalan 1minit
Ulang 7kali
Total 20minit

Minggu 11
Lari 15 minit
Jalan 1minit
Ulang 4kali
Total 20minit

Minggu 12
Lari 20 minit
Jalan 1minit
Kemudian lompat
Total 20minit

Sumber dari facebook

Thursday, 25 February 2016

Sugar wax ~ Paling mudah, murah, cepat

Assalamu'alaikum readers..

Untuk pengenalan, Arabian Sugar Wax adalah kaedah membuang bulu yang tidak dikehendaki. Katanya, inilah cara yang digunakan oleh isteri Firaun, Cleopatra. Saba memfokuskan entry ini untuk mereka yang mengalami masalah bulu yang berlebihan pada tubuh. Dan kaedah ini juga selamat digunakan di bahagian ketiak (Saba dah cuba dan memang berkesan). Mungkin tak semua yang sesuai dengan kaedah ni. Tapi tak salah mencuba. Kaedah ini bukan menghilangkan bulu secara kekal tetapi peratusan pertumbuhan bulu itu menjadi lambat dan bulu yang tumbuh itu adalah lebih halus dan lembut. Mana tahu lama-lama terus hilang..hehehe..Bagi yang nak guna cara ni untuk bulu kaki tak menjadi masalah, untuk isteri, kena minta izin suami dulu yer..hehe.


Ada beberapa kaedah yang digunakan untuk menghilangkan rambut dari tubuh.

1. Mencukur
Ia bersifat sementara , sebenar nya mencukur tidak menyebab kan rambut lagi tebal, tumbuh lagi cepat atau lagi banyak.Ia hanya memotong bulu di bahagian atas kulit , jadi pangkal rambut yang lebih tebal bila memanjang ia kelihatan seoalah olah lebih tebal.

2. Mencabut bulu
Agak menyakit kan .. dan kesan nya lebih lama dari mencukur . Namun begitu ia tetap akan tumbuh semula.

3.Waxing / sugar waxing
Wax yang panas di tuang di kulit , apabila ia sejuk rambut akan terlekat pada wax , kemudian rambut akan di tarik keluar dari kulit.

Sugar Waxing pula mengguna kan GULA seakan akan caramel yang panas akan di tuang di atas kulit. Cara nya sama cuma apa bila sudah selesai , proses mencuci sugar wax ini lebih mudah berbanding traditional wax.

4. Depilatories
Bahan kimia yang di gunakan adalah thioglycolate yang di campur dengan sodium hydroxide atau calcium hydroxide . Ia secara langsung men"cair"kan terus rambut .
Masalah utama adalah kesan samping nya kerana bahan kimia ini boleh men"cair"kan sel kulit juga.

5. Elektrolisis
Kesan lebih baik, menggunakan jarum halus untuk mengalirkan ELEKTRIK terus ke folikel rambut. Secara teori nya , kesan elektrik ini membakar folikel rambut . Elektrolisis adalah salah satu cara untuk membuang rambut secara kekal namun begitu masa yang di ambil untuk prosedure ini adalah lama, SAKIT , memerlukan seseorang yang MAHIR untuk melakukan nya dan prosedure ini perlu di lakukan setiap 12bulan ke 18 bulan. Kesan samping adalah sakit , pembentukan Keloid , hyperpigmentation dan hypopigmentation.

6. Laser
Laser yang di gunakan adalah IPL atau DIODE laser. Diode laser adalah lebih berkesan.


Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat suga wax ni adalah:

- 2 cawan gula
- 1/4 cawan air
- 1/4 cawan jus lemon/ limau nipis/ jus oren (Saba guna limau nipis jer sebab tu je ade kat rumah)
- Kalau nak flavor lain contoh strawberi or etc boleh masukkan sekali. Harum gitu

Cara bancuh: 

Campur semua bahan dalam periuk.
Gaul sehingga larut dan boleh tinggalkan sekejap dengan api sederhana( jangan guna api besar takut hangus) 
Bila dah berbuih gaul dan cuba pastikan warnanya jika dah jadi seperti dalam gambar. Kalau susah nak tengok, angkat sekejap dari api (hati-hati sebab masa ni hula tu akan jadi sangat panas. melecur tangan nanti)



Dah siap boleh tutup api dan masukkan dalam bekas.


Cara menggunakan sugar wax ni:

1. Panaskan sugar wax dengan masukkan dalam microwave atau double boiling
2. Bersihkan bahagian tubuh yang akan di wax dan tabur bedak (kalau basah akan jadi kurang efektif)
3. Sapukan wax dengan menggunakan spatula mengikuti arah pertumbuhan rambut. Pastikan sugar wax tu tak panas sangat, suam-suam kuku je. menjerit ko nanti. 1st time Saba guna menjerit kepanasan, nasib baik xmelecur. Test dulu kat jari. kalau dah comfortable boleh apply kat tempat yang nak guna.
4. Tampalkan kain cotton/linen (Saba pakai jari je sebab memang boleh sangat-sangat nak tarik guna jari, caranya keluarkan sedikit kat hujung pastu tarik. Sebelum tarik, tekan-tekan bagi sugar wax tu sempurna lekat kat semua bulu.)

5. Tarik kain berlawanan dengan arah pertumbuhan rambut.
6. Dah siap, cuci guna air biasa jer. Nak air suam pun boleh. Tapi bila dah dicabut bulu, liang roma terbuka. Saba tuamkan dengan air sejuk yang dah direndam ais bagi menutup kembali liang roma yang dah terbuka tu. Kaedah ni Saba guna pakai sebab rujuk kaedah rawatan muka. Rasanya kulit semua samakan?hehe

Senang yang amat. Tak perlu nak juling biji mata yang cabut satu-satu bulu kat ketiak tu. jadi cantik dan putih bersih jer. Tak percaya sila cuba. hehe.


Note: Tak semua orang dianugerahkan dengan badan bebas bulu. Jadi jangan kecam orang yang nak buang bulu kaki, tangan, etc sebab adalah harus buang bulu yang tak sepatutnya jika ia melebihi kadar sepatutnya (terutama kaki perempuan seperti kaki lelaki). Tapi jangan buang bulu kening sebab yang tu haram. Saba tak izinkan kalau nak guna kaedah ni untuk buat benda yang haram yer..hati ni tak redha..hehe

Ok, Sampai sini saja untuk hari ni. Sekian dari Saba.

Salam sayang,
Saba

Wednesday, 24 February 2016

Sempura waktu - Ir Radzi




Sempurna waktu
Ada dirimu
Ada cintamu

Apakah kita
Akan bersama
Harus bersama
Semua indah kan bererti
Rasa hati lagi


Sungguh ku milikmu
Kau milikku
Takkan ada yang pisahkan kita
Ku mampu bertahan
Cepat atau lambat
Mampu bertahan
Sempurna oleh waktu

Sungguh ku milikmu
Kau juga milikku
Sempurna

Semua indah kan bererti
Rasa hati lagi
Sungguh ku milikmu
Kau milikku
Takkan ada yang pisahkan kita
Ku mampu bertahan
Cepat atau lambat
Mampu bertahan
Sempurna oleh waktu

Takkan aku tinggalkan dirimu
Ku mampu bertahan
Cepat atau lambat
Mampu bertahan
Sempurna oleh waktu
Sempurna oleh waktu

Tips Mengesan Emas Palsu

Assalamu'alaikum readers..

Hari ni Saba nak share tips untuk mengenali dan mengesan emas palsu. Seperti yang kita semua maklum terlalu banyak penipuan yang berkaitan dengan emas yang berlaku di Malaysia. Untuk orang yang bermain dengan emas fizikal mungkin tiada masalah untuk mengenal pasti kepalsuan emas tersebut. Entry ini adalah untuk orang biasa yang memang tidak tahu bagaimana nak mengenalpasti ketulenan emas yang dibeli. Untuk mencari wang bukan mudah, kadang-kadang kita nak juga reward diri dengan membeli emas untuk memuaskan hati sendiri dan juga untuk simpanan masa hadapan. Emas ni bukan sahaja cantik, ia juga boleh menjadi aset yang sangat cair yang mana bila kita memerlukan wang, kita boleh menukarnya kepada cash segera dengan cara menggadaikannya.


 Mengenal emas palsu, caranya adalah simple dan kita sendiri boleh buat di rumah.

1. Pakai barang kemas tersebut sekurang-kurangnya satu hari, jika anda mengesan sebarang tanda pada kulit atau perubahan warna(biasanya hijau)  maka emas tersebut mungkin palsu.

2. Dengan lembut cucukkan jarum pada emas tersebut, jika jarum tersebut tidak patah,  maka emas anda mungkin tulen kerana emas bersifat lembut. Emas bermutu 750 sedikit keras oleh kerana itu kebanyakannya cincin batu akan menggunakan emas 750. Emas ini masih lagi diterima untuk gadaian di Ar Rahnu.

3. Letakkan barang kemas anda hampir kepada magnet, emas yang tulen tidak mempunyai sebarang sifat magnetic, jika anda rasa barang kemas tersebut seperti melekat kepada magnet tersebut, maka ia adalah palsu. (note: gelang bulat yang mempunyai spring akan tertarik magnet di bahagian spring kerana spring diperbuat daripada besi). P/s: logam tungsten juga tidak boleh dikesan menggunakan magnet dan penimbang air kerana ketumpatannya hampir sama dengan ketumpatan emas (harus rujuk pada yang pakar). Tetapi kes ini lebih kepada barang padu seperti Gold Bar atau Syiling emas (Ar Rahnu juga tidak menerima barang ini untuk gadaian).


4. Jika barang anda berupa rantai atau gelang yang boleh diputar, dengan lembut dan perlahan cuba pulas barang kemas tersebut, ia seakan boleh diputar tetapi jangan gunakan tenaga yang banyak kerana ia boleh putus. Cuma rasakan saja, ia keras atau lembut.

5. Tengok pada cangkuk atau penyambung emas, kebiasannya setiap emas akan ditanda dengan kualitinya seperti 916, 750, atau apa sahaja. Selain itu, oleh kerana emas biasanya dijual oleh tauke-tauke cina, ada beberapa gambar seperti orang berlari, bentuk rumah, dan sebagainya adalah tanda kualiti emas tersebut samada paun, 916 ataupun emas lama.


7. Jika ada tanda seperti GP, atau ZGP (Zhulian) maka ia adalah emas celup , lagi banyak tanda pada cangkuk atau penyambung emas, maka lagi besar kemungkinannya ia adalah palsu. GP stand for Gold Platted.

8. Jika anda tidak sayang pada barang kemas anda, anda boleh cuba toreh kepada batu hitam berkali-kali dan anda boleh tengok samada warna emas ataupun warna putih kesilveran yang terhasil, Hanya dua logam menghasilkan torehan berwarna kuning iaitu emas dan tembaga. Emas putih pun menghasilkan torehan berwarna kuning.

9. Ada juga barang kemas palsu yang berbentuk bulat dan sukar untuk diputar (penipu emas pun arif tentang emas palsu) maka tiada cara lain, anda perlu sendiri bawa berjumpa mereka yang lebih arif.

10. Sifat emas tidak mempunyai bau, gosok barang kemas anda pada seluar jean yang anda pakai sehingga panas dan cuba bau, jika ia adalah besi atau apa sahaja anda boleh bau seakan ferum (bau besi, bau ikan) maka ia bukanlah emas tulen.

12. Jika anda pernah menonton filem koboi, mereka menggigit emas untuk mengesahkan ketulenannya, ia mungkin sedikit fiction tetapi mungkin juga benar kerana emas tulen bersifat lembut, anda boleh cuba gigit, ada sedikit rasa lembut dan tidak keras. 

Itu sahajalah yang dapat Saba kongsikan untuk entry kali ni. kalau ada yang nak tambah, boleh drop comment kat bawah. Nanti Saba add dalam entry..ok semua, love you all..tata

Salam sayang,
Saba

Friday, 5 February 2016

OST - Cinta Teruna Kimchi (LAGU CINTA)

Heartbroken Photo


Di atas perih kau menari
Di atas tangis kau bernyanyi
Kau sayat hatiku
Dengan cintamu

Chorus:
Cinta
Bukan hanya harapan
Cinta tapi kepastian
Cinta
Bukan menyakiti hati

Disaat luka kau tak ada
Disaat duka kau tak setia
Cinta seharusnya
Tak begitu

Ulang Chorus 2x

Solo Guitar

Ulang Chorus

Disaat luka kau tak ada
Disaat duka kau tak setia
Cinta seharusnya
Tak begitu

Lagu Cinta ..


Saturday, 23 January 2016

Aku Anak Penjual Apam Balik



Inilah mak kesayangan aku..aku igt lagi bila gambar ni diambil..mase ni aku menganggur(tunggu panggilan dr u)..akulaa yg always berda di sisi mak waktu nie..penat lelah die..susah payah die..marah die..suke die..sumenye aku tau mse nie..aku pun ikut die meniaga jgk..mmg penat..sgt2..utk mndapat sedikit rezeki yang halal, mak n ayh la yg penat hampir separuh mati..alhamdulillah...apam balik buatan mak n ayah mmg best..sume knl..klu leh wt cawangan, dh wt dh..hehe..aku igt lg, mse aku dpt twrn msuk u. emas yg ada kt bdn mak pun smpi dh xde lgsung..digadai utk byr yuran aku..aku btul2 terharu..bkn senang nk dptkan duit..utk beli emas tu pun brapa lama..klu x kerana kami adik beradik, duit yg dibyr utk pengajian kami semua ni dh cukup utk mak n ayah g haji.sbb tu lah aku dh azam dlm hati, cari duit..nk kumpul utk mak ayh g hj...Doakan ye semua.

#moodnakceritapasalmakappasayangsaba

Friday, 22 January 2016

Oh Sayunya melihat wajah Appa..



inilah wajah seorang ayah..
kulihat wajahnya..yang dulu segak dan kacak..
semakin bertambah kedut-kedut diwajahnya...

tangan yang dlu gagah mendukung..kini semakin hari semakin lemah..
dulu dia orang yang sangat bekerja keras..
sama seperti kini..

tetapi alangkah perit hatiku..
tatkala mendengar suara batuk-batuk kecil di malam hari..
dek kepenatan dan kepanasan siang hari..
semakin bertambah sayu hatiku..

tatkala kaki yang dulunya diurut oleh ku..
semakin kurus...kerana dimamah usia..

ya, ayahku sudah semakin tua..
sedih dan sayu aku..

semakin bertambah usianya, semakin bertambah bebanannya..
aku pilu..aku terkedu..
aku sendiri buntu..

andai aku bisa menggantikannya...
hmm...aku rindu padanya..
mata yang mempunyai jiwa yang terlalu halus..
lebih halus berbanding diriku..

aku hanya berharap moga dirinya bahagia..
walau pelbagai keperitan semakin bercambah..
semoga Allah menerima segala amalnya..
segala penat, lelah, titik peluh dan jerihnya
yang telah dicurahkannya kepada semua anak-anaknya..
Amin...


yohannafieyen

Thursday, 21 January 2016

Aku? Di manakah Penghujungnya???


Diam aku di sini
Sendirian terasing sepi
Mencari-cari kata hati
Di dasar hati ia tersembunyi

Aku mengejar bayangan sendiri
Yang dulunya dicendas lolongan diri
Pernah mengharap pada yang tak sudi
Sehingga merobek hampir separuh hati

Tersirna hati kerana kasih
Terpanah jiwa dgn cinta yg menipu
Apakah matanya bersalah?
Apakah hati khilaf mentafsir?

Aku mencari sedikit ruang
Walau hati luka berdarah…


yohannafieyen

p/s: puisi yang ni dari tahun 2010 tak siap-siap. Saba tak tau lah nak sambung apa.hihihi..layan je lah yer

Lontaran kata indah dari Filem : Ketika Cinta Bertasbih

PosterFilmKCB.jpg

Cinta adalah kekuatan…
Yang mampu…
Mengubah duri jadi mawar…
Mengubah cuka jadi anggur…
Mangubah malang jadi untung…
Mengubah sedih jadi ria…
Mengubah setan jadi nabi…
Mengubah iblis jadi malaikat…
Mengubah sakit jadi sihat…
Mengubah bakhil jadi dermawan…
Mengubah kandang jadi taman…
Mengubah penjara jadi istana…
Mengubah amarah jadi ramah…
Mengubah musibah jadi hibah…
Itulah cinta

Sekalipun cinta telah ku uraikan dan ku jelaskan panjang lebar, namun jika cintaku datangi, aku jadi malu pada keteranganku sendiri, meskipun lidahku telah mampu menguraikan…namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang, sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskan…kata-kata pecah berkeping-keping, begitu sampai pada cinta…dalam menguraikan cinta, akal terbaring tak berdaya bagaikan keldai terbaring dalam lumpur…

Wednesday, 20 January 2016

Maafkan Aku Wahai Diriku


Maafkan aku duhai hati
maafkan aku duhai diri
kekadang aku bertindak mengikut perasaan..
sehingga bisa memusnahkan diri..

bukan suatu kesengajaan
tetapi satu kebetulan..
mungkin aku hanya takut..
terlalu panik..

kadang kala aku sendiri menjadi tidak betah dengan diri sendiri..
tapi apakan dayaku..
itulah diriku..

seawal aku dicipta..
masih jua aku begitu...
sehingga kini..
maafkan aku..maafkan aku..maafkan aku..

yohannafieyen

Tuesday, 19 January 2016

9 golongan orang yang solat

dhuha

1) Golongan yang tidak bersembahyang. Golongan ini menurut hadith tergolong di dalam Golongan yang Kafir (ingkar).

2) Golongan yang mengerjakan sembahyang tanpa ilmu. Tidak kenal syarat sah dan rukun solat. Mereka ini adalah Golongan yang Jahil.

3) Golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang, faham tentang ilmu sembahyang tetapi oleh kerana tidak boleh melawan nafsu dan godaan dunia, mereka mengerjakan sembahyang secara tidak istiqomah. Inilah Golongan Fasik.

4) Ada golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang walaupun ilmunya tepat, tapi waktu mengerjakan sembahyang tidak khusyuk dan cuai. Ini adalah Golongan yang Lalai.

5) Golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang bertepatan dengan ilmunya, kemudian dapat menumpukan bacaannya di setiap perkataan dan lafaz yang diucapkan, tapi tidak pula dapat memahami setiap perkataan atau lafaz yang diucapkan. Ini adalah Golongan Awamul Muslimin (orang awam).

6) Golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang sentiasa tarik tali di antara mengingati bacaan sembahyang dengan tidak. Ingat dan lalai silih berganti, mereka tidak mahu begitu tapi terjadi juga, maka terpulanglah kepada ALLAH Taala. Inilah Golongan Mujahadah.

7) Golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang selain ilmunya tepat, dapat mengikut makna-makna setiap perkataan yang dibacanya di dalam sembahyang. Inilah Golongan Orang-Orang yang soleh.

8) Golongan ini sama seperti golongan yang ketujuh tadi, tapi kelebihannya mereka dapat menghayati dan menjiwai setiap makna atau pengertian yang dibaca pada setiap perkataan atau lafaz yang dibacanya. Inilah Golongan Muqarrabin.

9) Golongan ini selain dapat memahami dan menjiwai setiap makna sungguh-sungguh hingga asyik, mereka tenggelam dan mabuk dengan Tuhan sama ada mabuk takut atau mabuk rindu hingga alam sekelilingnya dan dirinya tidak disedarinya lagi. Inilah Golongan Siddiqin.

Hanya sembahyang golongan yang ketujuh, lapan, dan Sembilan sahaja yang benar-benar dapat membina peribadi agung. Berusahalah agar sembahyang anda dapat ditingkatkan sehingga ke peringkat tersebut kerana sembahyang peringkat inilah yang akan dinilai oleh ALLAH SWT.

kredit ilmu : kawan email Saba

Monday, 18 January 2016

Mengenali Musuh Teragung Manusia

15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita

1- Seorang yg pemarah
2- Cintakan dunia
3- Kebodohan / enggan menghadiri majlis ilmu
4- Suka berangan angan kosong
5- Tamak
6- Bakhil
7- Suka pada pujian
8- Riak atau sombong
9- Ujub (merasa kagum)/takbur
10- Jiwa yg penakut dan selalu gelisah
11- Selalu buruk sangka
12- Memandang rendah pada orang lain
13- Suka berbuat dosa
14- Tidak takut akan pembalasan "ALLAH"
15- Putus asa / lalai daripada rahmat "ALLAH"

15 Senjata Menghalang Syaitan


1- Mengamalkan ungkapan Bismillah pada perbuatan
2- Banyakkan berzikir
3- Banyakkan Beristigfar
4- Baca "la i'laha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zolimin"
5- Jangan tidur berseorangan
6- Baca doa pagi dan petang ( selepas solat dsbnya )
7- Selalu Bersugi
8- Melaksanakan solat jemaah
9- Berwudhuk sebelum tidur
10- Menutup aurat
11- Membaca doa masuk tandas.
12- Banyak berselawat pada hati
13- Selau bertaubat & beristighfar
14- Banyakkan membaca Al-Quran
15- Membaca surah Yassin setiap pagi

Rumah-Rumah yang Tidak Dimasuki syaitan

- Rumah yang bersih dari kotoran
- Penghuni membaca "Bismillah" ketika memasuki rumah
- Sentiasa berzikir /ahli rumah menegakkan solat
- Penghuninya jujur dan tidak berdusta
- Penghuninya memakan makanan yang halal dan dari punca yg halal
- Penghuninya mengekalkan silaturahim
- Rumah yang penghuninya berbakti kepada Ibu Bapa

kredit ilmu : kawan email Saba

Sunday, 17 January 2016

Sunyi aku

alone_rain

Sunyi! Aku sunyi!
Pandang ke kanan
Pandang ke kiri
Ramai manusia…
Tapi mengapa aku masih sunyi?
Aku tak tahu apa yang aku cari
Apa yang aku mahukan

Bila sampai sampai waktu makan, aku makan
Bila sampai waktu tidur, aku tidur
Semua perkara yang ku lakukan…
Sama setiap hari…
Ramai orang, ramai teman…
Tapi aku masih sunyi..
Mengapa?

Hari semakin berganjak…
Dan hati semakin bergolak
Mencari kepuasan dalam diri..
Menyelongkar titik sunyi…
Supaya bisa diterobosi..
Menyirnakan kesunyian diri


yohannafieyen

Saturday, 16 January 2016

Bila



Bila mata yang melihat
Jangan biar hati percaya
Kerna mata selalu menipu
Dan hati selalu tertipu

Bila akal yang melihat
Biar hati sedikit percaya
Kerna akal selalu tersalah
Dan hati selalu lurus

Tapi bila iman yang melihat
Hati itu seharusnya tahu
Ia akan menjadi tulus dengan iman
Kerna iman tidak memandang
Selain dari indahnya ciptaanNya
Ia takkan tertipu dek mata yang taksub
Pada kecantikan
Atau akal yang semakin menggila kebodohannya

Iman bisa menyirnakan kegelapan
Terpundak cahaya di hati
Jauh dari kepesongan




yohannafieyen

Friday, 15 January 2016

Jangan Mengeluh.. Jawapannya ada

Entry ni Saba ambil dari blog Saba yang lagi satu yang sampai sekarang masih tak dapat tembus. Entry yang dari zaman belajar lagi. Saba sebenarnya sayang sangat dengan blog tu tapi Saba betul-betul tak ingat passwordnya..huhu. Tak pelah. Ilmu ni kita kembangkan ye. FYI, ilmu ni Saba dapat dari kawan lama Saba zaman keagungan email..FB tak wujud lagi masa tu. Baca, Hadam dan Bersabarlah, setiap perkara ada jawapannya...



Kita selalu Bertanya....................dan Al-Quran sudah menjawabnya.....

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?

QURAN MENJAWAB
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

AL-QURAN MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

AL-QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

AL-QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

AL-QURAN MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

AL-QURAN MENJAWAB
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12


Peringatan ini Saba terima dari sahabat yang prihatin pada Saba. Saba sebarkan peringatan ini kepada semua pula untuk ingat mengingati kepada kebenaran. Semoga ilmu di berpanjangan. Sila copy..tak perlu minta.

Salam Sayang,
Saba



Segmen Blogwalking~~~~Yaya Cendana


Jom bersegmen..
Salam kenal yaya...

Sila klik banner untuk join..Jom tambah kawan-kawan..

Saba

Thursday, 14 January 2016

Untuk Awak...:)

Most popular tags for this image include: awesome, miss you, beautiful, love and cool



Kita bertengkar soal yang remeh sahaja
Kita bertengkar soal yang mudah sahaja

Tentang lambat membalas sms
Tentang tidak kata i love you di hujung panggilan
Tentang cara bercakap dah tak macam selalu

Kita mula ungkit siapa yang lebih banyak berkorban
Siapa yang lebih cinta siapa
Siapa yang sudah mula berubah

Tiada apa-apa
Kita sebenarnya elok-elok
Cuma kita rindu sesama kita

Takpa, nanti kita jumpa

untuk awak.....xoxo

Wednesday, 13 January 2016

Perancangan Perkahwinan

Assalamu'alaikum semua...
Mulai minggu hadapan kita akan mula bercuti panjang..seronokkan? Lagi seronok sebab dapat banyak surat saman.kuikuikui... Jadual Saba pun untuk Februari ni full every weekend. Semua tanda pangkah, event tiap hujung minggu..huhu. Sekarang tengah pening fikir nak bg hadiah apa pada kawan-kawan yang nak sambut hari bahagia bulan dua ni. Ok, Saba rasa sekarang ni mesti ramai yang bertunang or merisikkan? Saba rasa baik hati hidangkan kat kome semua perancangan perkahwinan sebagai panduan bakal-bakal pengantin semua. Semoga apa yang Saba coretkan kat bawah ni banyak membantu kome semua..hehe. Good Luck! Luv ya!

8 bulan sebelum perkahwinan:

1. Bakal pengantin haruslah berbincang hal-hal perkahwinan (adat perkahwinan) dengan ibu bapa dari kedua-dua belah pihak bakal pengantin. Ini bagi mengelakkan adanya berlaku salah faham dan kecil hati dikemudian hari.

2. Menentukan perbelanjaan yang akan dikeluarkan oleh kedua-dua belah pihak pengantin untuk majlis perkahwinan tersebut.

3. Menentukan konsep majlis perkahwinan (hantaran, pelamin, bilik tidur dan lain-lain hiasan) yang diingini.

4. Banyakkan membuat rujukan mengenai perkahwinan supaya lebih memahami proses dan bagi mendapatkan gambaran awal majlis perkahwinan.

5. Mengenalpasti baju pengantin serta tetapkan bilangan pakaian persalinan yang diingini.

6. Tempah jurusolek/juruandam untuk majlis perkahwinan anda

7. Mencari rumah baru, sama ada sewa atau membelinya.

8. Daftar kursus kahwin (jika belum ada)

9. Semak semula wang hantaran yang dikenakan (jika ada perubahan wang hantaran)


5 bulan sebelum perkahwinan:

1. Menempah tok kadi untuk majlis perkahwinan

2. Tempah photografer

3. Beli cincin kahwin

4. Jika mengambil katering, boleh buat food testing dan buat booking pada masa ini. Haruslah di ingat, jika tarikh kahwin adalah pada cuti sekolah kena booking awal sebab takut tarikh yang berkenaan dah kena booking orang lain..menangis tak berlagulah nanti..huhu.

5. Menyediakan senarai tetamu yang akan dijemput

6. Lakukan rawatan muka, badan dan rambut.

7. Tentukan tempat honeymoon dan budget yang diperlukan serta booking jika berpuas hati. Jika boleh, rajinkan join contest. Mana tahu nanti dapat hadiah tajaan honeymoon kan? Tuah manusia siapa tahu..hehehe.


3 bulan sebelum perkahwinan:

1. Memilih dan mencetak kad jemputan kahwin. 

2. Buat confirmation tempahan hotel, bridal dan segala yang berkaitan.

3. Melakukan pemeriksaan kesihatan di klinik atau hospital.

4. Rawatan intensif muka, badan dan rambut.


Bagi pengantin lelaki:

Memaklumkan kepada saudara-mara tentang hari berlangsungnya majlis pernikahan anda.

Mengenalpasti beberapa orang (saudara mara atau jiran-jiran) yang akan menyertai rombongan pihak lelaki.


Bagi pengantin perempuan:

Kenalpasti dua orang saksi untuk majlis pernikahan anda.

Bagi wanita yang kematian bapa, sila pastikan siapa wali nikah anda.  Jika anda tidak mempunyai wali nikah, sila dapatkan wali hakim, dari mana-mana Jabatan Agama Islam untuk menikahkan anda.


2 bulan sebelum perkahwinan:

1. Membeli barang kemas

2. Tentukan pengapit anda, jika perlu carikan baju yang bersesuaian untuk pengapit anda.

3. Menghantar kad jemputan kepada para tetamu yang ingin dijemput.

Perhatian : Untuk yang dah lama ambil Kursus Kahwin bolehlah rujuk kepada Jabatan Agama Islam dan Pejabat Islam Daerah untuk proses mendaftar pernikahan anda kerana proses mendaftar pernikahan bagi setiap negeri adalah berbeza terutamanya negeri Johor. 


3 minggu sebelum perkahwinan:

1. Pastikan pakaian pengantin anda telah siap dan ambil pakaian tersebut jika anda telah berpuashati.

2. Pastikan ada seseorang yang akan menjaga barang-barang anda semasa majlis perkahwinan berlangsung.


3- 1 hari sebelum perkahwinan:

1. Hias pelamin, bilik tidur pengantin, membuat sirih junjung dan hantaran yang lain.

2. Jika perlu ingatkan tetamu anda tentang majlis perkahwinan anda melalui telefon.

3. Hubungi jurufoto, juruvideo dan lain-lain (kompang, silat dan sebagainya) anda dan minta mereka datang awal pada majlis tersebut.

4. Sediakan (packing) barang-barang yang perlu dibawa ke majlis tersebut. Elakkan melakukannya di saat-saat akhir kerana dikhuatiri ada barang yang tertinggal.

5. Mandi air panas bersama aromaterapi untuk kesegaran badan.

6. Tidur awal dan bersedia untuk menghadapi hari bahagia anda.


Bagi pengantin lelaki:

Tentukan siapa yang akan menjadi jurucakap bagi rombongan pihak lelaki dan tuan rumah pada majlis pernikahan.


Bagi pengantin perempuan:

Hubungi jurusolek anda dan minta mereka datang awal pada majlis tersebut.

Kenalpasti siapakah yang akan ditugaskan untuk menyambut tetamu pada hari perkahwinan anda. (begitu juga bagi majlis di pihak lelaki)


PADA HARI PERNIKAHAN:

Bagi pengantin lelaki dan perempuan:

Pastikan anda membawa kad pengenalan, gambar, dan apa-apa dokuman yang diperlukan semasa majlis ijab dan kabul.

Bagi pengantin lelaki

1. Pastikan anda telah menyediakan wang mas kahwin pada hari pernikahan anda.

2. Pastikan wang hantaran (terutamanya wang tunai) diamanahkan kepada orang yang boleh dipercayai.

3. Pastikan anda telah menyediakan wang (upah) untuk diberikan kepada tok kadi.

4. Cincin / gelang tangan / rantai.

5. Sirih junjung dan lain-lain hantaran.

6. Pihak lelaki dan pengiring mestilah datang lebih awal sekurang-kurangnya setengah jam daripada waktu yang telah ditetapkan.

7. Pastikan mereka yang menjadi saksi dan wali turut ada pada majlis pernikahan tersebut.

8. Pastikan tok kadi yang akan menikahkan anda, telah diberitahu lebih awal tentang hari pernikahan anda.


PADA HARI PERKAHWINAN:

- Ambil sarapan seawal tujuh pagi, bagi mengelakkan anda lapar, mengantuk dan tidak bermaya.

- Jangan takut untuk menghadapi hari bahagia anda. Bertenang dan sentiasa senyum.

- Pastikan majlis anda berjalan lancar seperti yang telah dirancangkan.


Bagi pengantin lelaki:

1. Pastikan anda datang tepat pada masanya atau sekurang-kurangnya sepuluh minit awal dari waktu yang telah ditetapkan

2. Pastikan kesemua hantaran telah dibawa termasuk sirih junjung, barang kemas dan wang hantaran.


Bagi pengantin perempuan:

Pastikan anda telah bersiap satu setengah jam lebih awal sebelum pengantin lelaki sampai ke rumah anda.


Semoga perkongsian ini banyak membantu bakal pengantin menuju hari bahagia. Saba doakan semoga segalanya berjalan dengan lancar dan dipermudahkan. Semoga pernikahan kalian kekal hingga syurga.

Salam sayang,
Saba

Sumber : google (lupa nak copy link)



Saturday, 9 January 2016

Puisi buat kekasih

Hati ini rapuh
Hanya akan kuat dengan kasih
Hati ini rapuh
Hanya akan kuat dengan sayang
Hati ini rapuh
Hanya akan kuat dengan cinta
Aku punya dua mata
Aku punya dua tangan
Aku juga punya dua kaki
Tapi mengapa hatiku yang satu
Yang ingin kau lukai
Aku selalu ingin menyayangimu
Aku selalu ingin merinduimu
Aku selalu ingin menyintaimu
Tapi aku tak ingin di sakiti
Aku harus pergi
Demi mencari erti diri
Jika kamu bersendiri
Apakah aku yang amat kau ingini
Pergiku demi cinta
Semoga kau selamanya terus cinta
I LOVE YOU
yohannafiyen

Lirik Lagu Gerua - Dilwale




Movie : Dilwale
Cast: Shah Rukh Khan, Kajol, Varun Dhawan, Kriti Sanon
Singers: Arijit Singh, Antara Mitra
Music: Pritam Chakraborty
Lyrics: Amitabh Bhattacharya
Label: Sony Music



Dhoop Se Nikal Ke
setelah keluar dari terik matahari

Chhanv Se Phisal Ke
Tergelincir jauh dari tempat bernaung

Hum Mile Jahaan Par Lamha Tham Gaya
Tempat dimana kita bertemu . Waktupun berhenti disana

Aasmaan Pighal Ke Sheeshe Mein Dhal Ke
Langit itupun melebur dan berubah menjadi kaca

Jam Gaya To Tera Chehra Ban Gaya
Dan saat (langit yang berubah menjadi kaca) itu membeku ia membentuk bayangan wajahmu

Duniya Bhula Ke Tum Se Mila Hoon
aku melupakan dunia ini stelah bertemu denganmu

Nikli Hai Dil Se Yeh Duaa
Ini adalah doa yang terlontar dari dalam hati

Rang De Tu Mohe Gerua
Warnailah aku dengan warna cintamu

Raanjhe Ki Dil Se Hai Duaa
Ini adalah doa dari dalam hati seorang kekasih

Rang De Tu Mohe Gerua
warnailah aku dengan warna cintamu

Tum Se Shuru, Tum Pe Fanaa
Bermula darimu, berakhir padamu

Hai Sufiyana Yeh Dastaan
Kisah yang suci ini

Main Kaarvaan, Manzil Ho Tum
Aku adalah kafilah, kau tempat tujuannya

Jaata Jahaan Ko Har Raasta
Setiap jalan mengarah ke tempatmu

Tum Se Juraa Jo Dil Zara Sambhal Ke
Setelah kupulihkan hati ini dengan bersatu denganmu

Dard Ka Woh Saara Kohra Chhan Gaya
Seluruh kabut derita itu akhirnya memudar

Duniya Bhula Ke Tum Se Mila Hoon
aku melupakan dunia ini stelah bertemu denganmu

Nikli Hai Dil Se Yeh Duaa
Ini adalah doa yang terlontar dari dalam hati

Rang De Tu Mohe Gerua
Warnailah aku dengan warna cintamu

Raanjhe Ki Dil Se Hai Duaa
Ini adalah doa dari dalam hati seorang kekasih

Rang De Tu Mohe Gerua
warnailah aku dengan warna cintamu

Hoo
Veeraan Tha Dil Ka Jahaan
Dulu ruang hatiku begitu hampa

Jis Din Se Tu Daakhil Hua
Namun semenjak kau mengisi hatiku

Ik Jism Se Ik Jaan Ka
dari satu tubuh hingga menjadi satu jiwa

Darja Mujhe Haasil Hua
Aku telah mencapai tahap itu

Haan.. Pheeke Hain Saare Naate Jahaan Ke
Ya, seluruh warna hubungan di dunia ini tampak pudar

Tere Saath Rishta Gehra Ban Gaya
Namun bersamamu warna hubungan itu menjadi lebih pekat



sumber: lirik lagu 


Thursday, 7 January 2016

Cinta Jarak Jauh?? Kekalkan momentum perhubungan

Long Distance Relationship Quotes



Dalam zaman yang mencabar macam sekarang ni memang banyak cabaran dalam percintaan. Cinta jarak jauh dah jadi macam satu kemestian pula. Iyelah, bila tak bekerja, nanti tak mencukupi pulak belanja rumahkan? Kesian pula pada sang suami yang membanting tulang menyara kehidupan seorang diri. Tiada pilihan, terpaksa berjauhan untuk membantu keluarga. Tapi cinta jarak jauh ni terlalu banyak rintangan dan dugaan harus ditempuhi. Namun itu bukan bermakna pasangan jarak jauh itu tidak boleh bahagia. Since Saba pun akan rasa juga lepas ni, gigih jugaklah Saba meng google ape yang patut untuk membuatkan hati Saba lebih yakin akan hari mendatang.kuikuikui..ayat tak le blah! Dan hasilnya, banyak dapat tips yang bagus untuk digunapakai. Saba nak bagi si dia bacalah untuk persediaan mental dan fizikal..hihihi..enjoy your reading. Luv ya!

1. Setia dan saling mempercayai cinta masing-masing

Kepercayaan adalah tunjang dalam setiap percintaan. Jangankan kata yang jauh, yang dekat pun kena ada sifat saling mempercayai. Pasangan hendaklah sentiasa saling mempercayai dan janganlah pula bila kepercayaan dah diberi kemudian curang pulak! it's a no no. Kepercayaan yang diberikan bukanlah tiket untuk pasangan lelaki atau perempuan untuk bersikap curang walaupun hanyalah sekadar mengisi masa bosan. Mula-mula isi masa lapang, nanti jadi teman tapi mesra, lama-lama hati pulak berkenan cara tak sengaja. Ok! Percaya dan jangan curang. 3 JANGAN ini juga amat penting, jangan kongkong, jangan cemburu buta, jangan dengar cakap orang tanpa bukti.


2. Sentiasa berdoa

Doa itu umpama kita berbual dengan Allah. Berdoalah bersungguh-sungguh. Allah suka umatnya merayu dan meminta padaNya. Berdoalah! Semoga kesayangan kita sentiasa berada dalam lindungan Allah serta diberikan kesihatan dan rezeki yang murah. Tambahkan lagi dengan doa agar hubungan kalian semakin utuh dan semoga kasih sayang bertambah dari hari ke hari. Ataupun yang paling mudah sekali setiap kali selepas solat, bacakanlah al-fatihah sedekahkan pada si dia. Nanti kesayangan akan sentiasa ingat pada kalian. Perlu ingat akan satu perkara, hati itu berbolak balik dan cinta itu milik Allah. Untuk mendapatkan cinta, dapatkan dulu cinta Pencipta cinta itu dulu.


3. Selalu berkomunikasi

Pada masa sekarang ni kalau ada masalah komunikasi lagi itu adalah masalah sikap. Kenapa? What's app, skype, ym, telegram, instagram..apa lagi yang ada. semua tak akan jadi masalah. Tapi kalau tak digunakan, tak ada functionlah. Kadang-kadang ada sesetengah orang memang tak pandai nak berkepit dengan handphone 24 jam. cukuplah sekadar ucapan "Good Morning, sayang" atau "Selamat Malam, Darling". Percayalah.. Itupun dah cukup. Ia sebagai tanda ingatan kamu pada kesayangan kamu dan biarkannya rasa dekat walaupun jauh. Tapi kalau 3 or 4 hari tak berhubung, sebenarnya si dia tak betul-betul sayang pada kamu. sebab zaman sekarang dah tak main surat-surat cinta. Bila rindu terus call, mesej. Kalau tak ada, tak rindu, bila tak rindu, tak sayanglah tu.. (kejap lagi ramai yang putus cinta kang baca statement aku ni). Ini hanyalah sekadar pendapat peribadi ye. Jangan percaya sangat, Saba pun menulis ikut perasaan jugak. 


4. Sesi meluahkan perasaan
Sebenarnya bila berjauhan, peluang untuk meluahkan perasaan akan lebih terbuka. Kadang-kadang yang ucapkan I LOVE YOU bila berdepan bukan main payah lagi. Malu.. Bila berjauhan ni lah masanya nak meluahkan rindu dendam segalaaaa... Bila meluahkan perasaan, pasangan akan rasa lebih dihargai dan terasa penting dirinya pada pasangannya. Perkara ini akan membuatkan hubungan lebih hangat dan manis. Berusahalah untuk selalu romantis dalam komunikasi.


5. Dating

Bila dah duduk jauh, ambillah masa sekali sekala untuk berdating. Carilah masa walau sesibuk manapun. Korbankan sedikit waktu rehat untuk berjumpa kesayangan. Kalau betul sayang, lautan api sanggup ku harung..ceewahhh..haha


6. Beri Kejutan

Pasangan akan merasa lebih terharu dan percayalah, mesti murah air mata dia bukan sedih..tapi terharu dengan kejutan yang anda berikan. Buatlah delivery bunga ke, or pos coklat ke. kan sweet tu..hehe. kalau rase xmampu buat kad DIY or paling koman pun surat cinta. Tak ada angin, tak ada ribut tetiba dapat surat dari pujaan hati. Sampai mati dia ingat nanti..haha..Nak lagi sweet? buat video ke, or movie sent dekat email dia.

7. Saling memahami antara satu sama lain

Selalunya perempuan yang selalu salah fahamkan? Jangan kecam Saba..kikiki..Sebab Saba pun perempuan.huh! ok point yang ni memang kena dekat batang hidung sendirilah kan... People can change :p ... Bila berlaku sesuatu contohnya macam whatsapp dah baca tapi tak reply, maybe seseorang tu tengah sibuk. Sempat baca ja, tak dan nak membalas. Nanti dia tak sibuk, dia balaslah. Tak yah sentap sangat. Tapi kalau sampai esok lusa tak balas, maknanya dia memang tak ingat pun kat korang. Okay, sentaplah..hihihi..

Cinta Jarak Jauh ni bukan semua orang boleh survive. Korang kena matang and be independent. Kena pandai makan, pakai sendiri. Tak boleh nak manja sangat. Jujurlah sentiasa dan jangan sesekali membuka mukadimah pencurangan (ada ke ayat ni dalam bm..aptb). And untuk yang terakhir sekali, sekali lagi Saba tekankan, cinta ini adalah milik Pencipta. Kalau kita nakkan cinta itu kena minta pada Pencipta cinta itu. Insyaa Allah, ada jodoh yang panjang akan sampai ke syurga Pencipta.

Jaga diri, jaga mulut, jaga lidah, jaga hubungan dengan Allah. Jangan tinggal solat ye...tata

Salam Sayang,
Saba

Wednesday, 6 January 2016

Tips Bercinta Jarak Jauh by Akudoktorcinta

Assalamu'alaikum...

Memandangkan dah lama Saba tak membebel dalam ni. Saba nak share ni tips bercinta jarak jauh.. Lately Saba adela termakan hati berulam jantung dengan tuuutt.. Saba ni sekarang mudah sangat sentapkan. Yang kat sana pula tak faham-faham kehendak kita yang kat sini jauh di sini. hhurmm..Demi menyelamatkan hubungan yang it's complicated ni Saba pun carilah tips dan berjaya jumpa tips awesome dari akudoktorcinta.blogspot.com. TQ doktor. It help me a lot. Phhuiii nak speaking konon. ampunkan saya, saya suka merepek bila jiwa kacau.. Meh kita baca tips ni sesama..luv ya. muahh

funny long distance relationship quotes


TIPS UNTUK LELAKI

1) Anda perlu memainkan peranan penting dalam menentukan halatuju hubungan anda. Sebab biasanya jarang bagi seseorang perempuan yang tentukan sebab anda sebagai lelaki telah dilahirkan untuk menjadi seorang pemimpin. Kalau selalu dah rasa muak asyik sms je, ajaklah dia bertukar ke calling-calling.

2) Sentiasa jadi guardian angle dia. Kalau ada orang yang kacau dia, kenalah tunjuk kejantan anda. Tapi kalau lelaki itu juga sukakan awek anda, minta awek anda buat keputusan. Anda atau lelaki tersebut. Dia tak boleh dapat dua lelaki atas satu katil.

3) Kalau si dia kata dia amat merindui anda, kemudian menangis, tenangkanlah dia. Adakalanya memang agak penat melayan kerenah dia, tapi sekurang-kurangnya, dia dapat mengubat hati dia. Jadi kalau rasa menyampah sekalipun, senyap je, dan tenangkan dia.

4) Jika rindu, kata rindu, jika sayang kata sayang. Luahkan segala apa yang anda rasa, atau anda mungkin tidak mempunyai peluang untuk meluahkannya lagi.

5) Segala perkara mesti dibincang dengan baik. Apabila si dia bercakap, anda mendengar, dan sebaliknya. Jangan mudah melenting, belajar bersabar dan segeram mana atau semarah mana anda, cuba belajar sabar..Ikut hati, binasa nanti!


TIPS UNTUK PEREMPUAN

1) Belajar untuk memahami jadual harian dia. Anda tak boleh terlalu mengongkong dia dengan terlalu mengharap dia untuk hubungi anda setiap hari. Lelaki benci perempuan terlalu mengongkong.

2) Kalau anda rasa perlu menangis untuk menangis untuk melegakan rasa hati anda, menangislah. Sekurang-kurangnya anda akan berasa lega.

3) Sebelum anda melakukan sesuatu, fikirkan dulu sama ada anda akan melukakan, menyusahkan, mengecewakan dan merunsingkan hati si dia. Jangan jadi kejam dengan membuatkan dia terpaksa datang ke tempat anda hanya semata-mata untuk menyelesaikan masalah yang telah anda sendiri timbulkan.

4) Jangan, jangan dan jangan ambil kesempatan terhadapa si dia. Apabila dia sudah benar-benar merendahkan egonya dan menjadi dirinya yang sendiri semata-mata hanya untuk menunjukkan rasa rindu dan cintanya, jangan pula anda memijaknya. Belajar menghormati dan menerima pendapat si dia, bukan mengawal!


TIPS BERSAMA

1) Sama-sama bersetuju dengan keputusan untuk berjauhan Apabila salah seorang daripada anda terpaksa berjauhan, pastinya situasi ini meresahkan. Keputusan untuk berjauhan perlu diambil kira perasaan pasangan anda. Kata sepakat adalah sangat penting untuk mengekalkan hubungan cinta jarak jauh. Pastikan kedua-dua belah pihak sama-sama bersetuju untuk berdepan keputusan ini. Usah bimbang, cinta yang matang biasanya dapat menghindari perpisahan.

2) Sentiasa berfikiran positif kunci kepada kebahagiaan. Jangan mudah percaya sesuatu dari mulut kawan anda selagi anda belum lihat dengan mata dan dengar dengan telinga. Kalau otak tu dah mula fikir yang bukan-bukan, amik wuduk dan baca al-quran atau tidur.

3) Tanam sifat percaya pada pasangan masing-masing. Bukan mudah untuk kita berjauhan dengan orang tersayang. Pabila teringat, pasti timbul bibit curiga mula mengulit perasaan. Setiakah dia di sana? Sebenarnya, kepercayaan adalah satu perkara penting untuk hubungan ini. Bina sifat percaya antara kedua-dua belah pihak kerana ia penting untuk mengelakkan diri daripada sentiasa berfikiran negatif antara satu sama lain.

4) Jangan mudah tergoda. Setiap kali anda rasa tergoda dengan orang lain, cuba elak daripada terus mesra. Katakan awal-awal pada si dia, anda telah berpunya. Sentiasa ingatkan diri sendiri bahawa anda masih cintakan dia. INGAT, manusia tak akan pernah puas dengan apa yang manusia ada. Jadi tanamkan rasa syukur itu dalam diri. Elakkan keluar berdua dengan jantina berbeza, lebihkan keluar dengan kawan-kawan.

5) Pasang matlamat dalam erti kata lain angan-angan. Target tahun anda akan bersama untuk bergelar suami isteri. Contohnya anda target tahun 2016 berkahwin. Jadi anda tak akan rasa cinta anda itu cinta kosong, cinta sekadar untuk memenuhi nafsu kesunyian dan rasa ingin didampingi, tapi cinta yang bermatlamat. Jika tidak mahu pasang matlamat, anda beli sepasang pokok, kemudian anda jaga. Namakan pokok cinta. Jaga pokok tu sebagaimana anda jaga cinta anda.

6) Tak kira lelaki atau perempuan, masing-masing perlu mainkan peranan. Bersama-sama pertahankan cinta yang anda bina. Ketika sang adam tengah sedih, atau macam ada yang tak kena, sang hawa kenalah rajin bertanya, ada masalah ke tak. Begitulah sebaliknya, tapi sila ambil serius kalau nampak perubahan pada dia kerana dia mungkin benar-benar perlukan seseorang disisinya untuk meluahkan rasa. Contohnya kalau selalu setiap malam tepat pukul 10, si dia akan mula sms atau call, tapi hari ini dia tidak buat sedemikian, mungkin dia ada masalah. Cuba sms dia tanya dia ok ke tak. Kalau dah sehari dia masih tak balas sms, memang dia betul-betul ada masalah. Kalau dia ada masalah, bantu dia. Sentiasa beri motivasi walaupun anda sendiri dah naik muak. Gunakan kemahiran soft skill anda. Ada masanya kita perlu melayan si dia sebagaimana kita layan kawan karib dan adik-beradik, tapi ada masanya kita perlu layan dia seperti diri sendiri.

7) Zaman sekarang macam-macam dah ada. Daripada webcam ke paling cikai pun masih lagi dengan sistem surat-menyurat. Sentiasa hubungi si dia dengan pelbagai cara, sekurang-kurangnya sekali sehari pun dah cukup seperti sms “Slamat malam. I Love U”. Sekurang-kurangnya dia tahu anda ingat pada dia setiap hari. Sekali sekala hantarlah dia hadiah seperti perfume. Surat cinta pun dah cukup.*

8) Buat kejutan untuk si dia. Berikan kejutan demi kejutan kepada pasangan untuk mengubati kerinduan. Antaranya, kirimkan sejambak mawar merah berserta coklat. Ataupun berikannya lawatan mengejut agar si dia lebih menghargai dirimu kerana pengorbanan yang sanggup dilakukan. Pastinya rindu yang mengulit jiwa terubat pabila diri diberikan kejutan yang menyeronokkan.

9) Kalau dah berusaha, serahkan saja pada yang Tuhan. Sentiasa berpegang pada prinsip ‘kalau dia milik aku, tak akan lari kemana’. Tak guna bermegah-megah dengan tempoh perhubungan anda. Sebagai contoh, ada yang berbangga telah couple selama 6 tahun, tapi kemana akhirnya? Berpisah jugak. Jadi sentiasa berserah pada Dia.


http://akudoktorcinta.blogspot.my/


Salam sayang,
Saba

Follow by Email