Saturday, 23 January 2016

Aku Anak Penjual Apam Balik



Inilah mak kesayangan aku..aku igt lagi bila gambar ni diambil..mase ni aku menganggur(tunggu panggilan dr u)..akulaa yg always berda di sisi mak waktu nie..penat lelah die..susah payah die..marah die..suke die..sumenye aku tau mse nie..aku pun ikut die meniaga jgk..mmg penat..sgt2..utk mndapat sedikit rezeki yang halal, mak n ayh la yg penat hampir separuh mati..alhamdulillah...apam balik buatan mak n ayah mmg best..sume knl..klu leh wt cawangan, dh wt dh..hehe..aku igt lg, mse aku dpt twrn msuk u. emas yg ada kt bdn mak pun smpi dh xde lgsung..digadai utk byr yuran aku..aku btul2 terharu..bkn senang nk dptkan duit..utk beli emas tu pun brapa lama..klu x kerana kami adik beradik, duit yg dibyr utk pengajian kami semua ni dh cukup utk mak n ayah g haji.sbb tu lah aku dh azam dlm hati, cari duit..nk kumpul utk mak ayh g hj...Doakan ye semua.

#moodnakceritapasalmakappasayangsaba

Friday, 22 January 2016

Oh Sayunya melihat wajah Appa..



inilah wajah seorang ayah..
kulihat wajahnya..yang dulu segak dan kacak..
semakin bertambah kedut-kedut diwajahnya...

tangan yang dlu gagah mendukung..kini semakin hari semakin lemah..
dulu dia orang yang sangat bekerja keras..
sama seperti kini..

tetapi alangkah perit hatiku..
tatkala mendengar suara batuk-batuk kecil di malam hari..
dek kepenatan dan kepanasan siang hari..
semakin bertambah sayu hatiku..

tatkala kaki yang dulunya diurut oleh ku..
semakin kurus...kerana dimamah usia..

ya, ayahku sudah semakin tua..
sedih dan sayu aku..

semakin bertambah usianya, semakin bertambah bebanannya..
aku pilu..aku terkedu..
aku sendiri buntu..

andai aku bisa menggantikannya...
hmm...aku rindu padanya..
mata yang mempunyai jiwa yang terlalu halus..
lebih halus berbanding diriku..

aku hanya berharap moga dirinya bahagia..
walau pelbagai keperitan semakin bercambah..
semoga Allah menerima segala amalnya..
segala penat, lelah, titik peluh dan jerihnya
yang telah dicurahkannya kepada semua anak-anaknya..
Amin...


yohannafieyen

Thursday, 21 January 2016

Aku? Di manakah Penghujungnya???


Diam aku di sini
Sendirian terasing sepi
Mencari-cari kata hati
Di dasar hati ia tersembunyi

Aku mengejar bayangan sendiri
Yang dulunya dicendas lolongan diri
Pernah mengharap pada yang tak sudi
Sehingga merobek hampir separuh hati

Tersirna hati kerana kasih
Terpanah jiwa dgn cinta yg menipu
Apakah matanya bersalah?
Apakah hati khilaf mentafsir?

Aku mencari sedikit ruang
Walau hati luka berdarah…


yohannafieyen

p/s: puisi yang ni dari tahun 2010 tak siap-siap. Saba tak tau lah nak sambung apa.hihihi..layan je lah yer

Lontaran kata indah dari Filem : Ketika Cinta Bertasbih

PosterFilmKCB.jpg

Cinta adalah kekuatan…
Yang mampu…
Mengubah duri jadi mawar…
Mengubah cuka jadi anggur…
Mangubah malang jadi untung…
Mengubah sedih jadi ria…
Mengubah setan jadi nabi…
Mengubah iblis jadi malaikat…
Mengubah sakit jadi sihat…
Mengubah bakhil jadi dermawan…
Mengubah kandang jadi taman…
Mengubah penjara jadi istana…
Mengubah amarah jadi ramah…
Mengubah musibah jadi hibah…
Itulah cinta

Sekalipun cinta telah ku uraikan dan ku jelaskan panjang lebar, namun jika cintaku datangi, aku jadi malu pada keteranganku sendiri, meskipun lidahku telah mampu menguraikan…namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang, sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskan…kata-kata pecah berkeping-keping, begitu sampai pada cinta…dalam menguraikan cinta, akal terbaring tak berdaya bagaikan keldai terbaring dalam lumpur…

Wednesday, 20 January 2016

Maafkan Aku Wahai Diriku


Maafkan aku duhai hati
maafkan aku duhai diri
kekadang aku bertindak mengikut perasaan..
sehingga bisa memusnahkan diri..

bukan suatu kesengajaan
tetapi satu kebetulan..
mungkin aku hanya takut..
terlalu panik..

kadang kala aku sendiri menjadi tidak betah dengan diri sendiri..
tapi apakan dayaku..
itulah diriku..

seawal aku dicipta..
masih jua aku begitu...
sehingga kini..
maafkan aku..maafkan aku..maafkan aku..

yohannafieyen

Tuesday, 19 January 2016

9 golongan orang yang solat

dhuha

1) Golongan yang tidak bersembahyang. Golongan ini menurut hadith tergolong di dalam Golongan yang Kafir (ingkar).

2) Golongan yang mengerjakan sembahyang tanpa ilmu. Tidak kenal syarat sah dan rukun solat. Mereka ini adalah Golongan yang Jahil.

3) Golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang, faham tentang ilmu sembahyang tetapi oleh kerana tidak boleh melawan nafsu dan godaan dunia, mereka mengerjakan sembahyang secara tidak istiqomah. Inilah Golongan Fasik.

4) Ada golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang walaupun ilmunya tepat, tapi waktu mengerjakan sembahyang tidak khusyuk dan cuai. Ini adalah Golongan yang Lalai.

5) Golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang bertepatan dengan ilmunya, kemudian dapat menumpukan bacaannya di setiap perkataan dan lafaz yang diucapkan, tapi tidak pula dapat memahami setiap perkataan atau lafaz yang diucapkan. Ini adalah Golongan Awamul Muslimin (orang awam).

6) Golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang sentiasa tarik tali di antara mengingati bacaan sembahyang dengan tidak. Ingat dan lalai silih berganti, mereka tidak mahu begitu tapi terjadi juga, maka terpulanglah kepada ALLAH Taala. Inilah Golongan Mujahadah.

7) Golongan yang mengerjakan ibadah sembahyang selain ilmunya tepat, dapat mengikut makna-makna setiap perkataan yang dibacanya di dalam sembahyang. Inilah Golongan Orang-Orang yang soleh.

8) Golongan ini sama seperti golongan yang ketujuh tadi, tapi kelebihannya mereka dapat menghayati dan menjiwai setiap makna atau pengertian yang dibaca pada setiap perkataan atau lafaz yang dibacanya. Inilah Golongan Muqarrabin.

9) Golongan ini selain dapat memahami dan menjiwai setiap makna sungguh-sungguh hingga asyik, mereka tenggelam dan mabuk dengan Tuhan sama ada mabuk takut atau mabuk rindu hingga alam sekelilingnya dan dirinya tidak disedarinya lagi. Inilah Golongan Siddiqin.

Hanya sembahyang golongan yang ketujuh, lapan, dan Sembilan sahaja yang benar-benar dapat membina peribadi agung. Berusahalah agar sembahyang anda dapat ditingkatkan sehingga ke peringkat tersebut kerana sembahyang peringkat inilah yang akan dinilai oleh ALLAH SWT.

kredit ilmu : kawan email Saba

Monday, 18 January 2016

Mengenali Musuh Teragung Manusia

15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita

1- Seorang yg pemarah
2- Cintakan dunia
3- Kebodohan / enggan menghadiri majlis ilmu
4- Suka berangan angan kosong
5- Tamak
6- Bakhil
7- Suka pada pujian
8- Riak atau sombong
9- Ujub (merasa kagum)/takbur
10- Jiwa yg penakut dan selalu gelisah
11- Selalu buruk sangka
12- Memandang rendah pada orang lain
13- Suka berbuat dosa
14- Tidak takut akan pembalasan "ALLAH"
15- Putus asa / lalai daripada rahmat "ALLAH"

15 Senjata Menghalang Syaitan


1- Mengamalkan ungkapan Bismillah pada perbuatan
2- Banyakkan berzikir
3- Banyakkan Beristigfar
4- Baca "la i'laha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zolimin"
5- Jangan tidur berseorangan
6- Baca doa pagi dan petang ( selepas solat dsbnya )
7- Selalu Bersugi
8- Melaksanakan solat jemaah
9- Berwudhuk sebelum tidur
10- Menutup aurat
11- Membaca doa masuk tandas.
12- Banyak berselawat pada hati
13- Selau bertaubat & beristighfar
14- Banyakkan membaca Al-Quran
15- Membaca surah Yassin setiap pagi

Rumah-Rumah yang Tidak Dimasuki syaitan

- Rumah yang bersih dari kotoran
- Penghuni membaca "Bismillah" ketika memasuki rumah
- Sentiasa berzikir /ahli rumah menegakkan solat
- Penghuninya jujur dan tidak berdusta
- Penghuninya memakan makanan yang halal dan dari punca yg halal
- Penghuninya mengekalkan silaturahim
- Rumah yang penghuninya berbakti kepada Ibu Bapa

kredit ilmu : kawan email Saba

Sunday, 17 January 2016

Sunyi aku

alone_rain

Sunyi! Aku sunyi!
Pandang ke kanan
Pandang ke kiri
Ramai manusia…
Tapi mengapa aku masih sunyi?
Aku tak tahu apa yang aku cari
Apa yang aku mahukan

Bila sampai sampai waktu makan, aku makan
Bila sampai waktu tidur, aku tidur
Semua perkara yang ku lakukan…
Sama setiap hari…
Ramai orang, ramai teman…
Tapi aku masih sunyi..
Mengapa?

Hari semakin berganjak…
Dan hati semakin bergolak
Mencari kepuasan dalam diri..
Menyelongkar titik sunyi…
Supaya bisa diterobosi..
Menyirnakan kesunyian diri


yohannafieyen

Saturday, 16 January 2016

Bila



Bila mata yang melihat
Jangan biar hati percaya
Kerna mata selalu menipu
Dan hati selalu tertipu

Bila akal yang melihat
Biar hati sedikit percaya
Kerna akal selalu tersalah
Dan hati selalu lurus

Tapi bila iman yang melihat
Hati itu seharusnya tahu
Ia akan menjadi tulus dengan iman
Kerna iman tidak memandang
Selain dari indahnya ciptaanNya
Ia takkan tertipu dek mata yang taksub
Pada kecantikan
Atau akal yang semakin menggila kebodohannya

Iman bisa menyirnakan kegelapan
Terpundak cahaya di hati
Jauh dari kepesongan




yohannafieyen

Friday, 15 January 2016

Jangan Mengeluh.. Jawapannya ada

Entry ni Saba ambil dari blog Saba yang lagi satu yang sampai sekarang masih tak dapat tembus. Entry yang dari zaman belajar lagi. Saba sebenarnya sayang sangat dengan blog tu tapi Saba betul-betul tak ingat passwordnya..huhu. Tak pelah. Ilmu ni kita kembangkan ye. FYI, ilmu ni Saba dapat dari kawan lama Saba zaman keagungan email..FB tak wujud lagi masa tu. Baca, Hadam dan Bersabarlah, setiap perkara ada jawapannya...



Kita selalu Bertanya....................dan Al-Quran sudah menjawabnya.....

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?

QURAN MENJAWAB
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

AL-QURAN MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

AL-QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

AL-QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

AL-QURAN MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

AL-QURAN MENJAWAB
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12


Peringatan ini Saba terima dari sahabat yang prihatin pada Saba. Saba sebarkan peringatan ini kepada semua pula untuk ingat mengingati kepada kebenaran. Semoga ilmu di berpanjangan. Sila copy..tak perlu minta.

Salam Sayang,
Saba



Segmen Blogwalking~~~~Yaya Cendana


Jom bersegmen..
Salam kenal yaya...

Sila klik banner untuk join..Jom tambah kawan-kawan..

Saba

Thursday, 14 January 2016

Untuk Awak...:)

Most popular tags for this image include: awesome, miss you, beautiful, love and cool



Kita bertengkar soal yang remeh sahaja
Kita bertengkar soal yang mudah sahaja

Tentang lambat membalas sms
Tentang tidak kata i love you di hujung panggilan
Tentang cara bercakap dah tak macam selalu

Kita mula ungkit siapa yang lebih banyak berkorban
Siapa yang lebih cinta siapa
Siapa yang sudah mula berubah

Tiada apa-apa
Kita sebenarnya elok-elok
Cuma kita rindu sesama kita

Takpa, nanti kita jumpa

untuk awak.....xoxo

Wednesday, 13 January 2016

Perancangan Perkahwinan

Assalamu'alaikum semua...
Mulai minggu hadapan kita akan mula bercuti panjang..seronokkan? Lagi seronok sebab dapat banyak surat saman.kuikuikui... Jadual Saba pun untuk Februari ni full every weekend. Semua tanda pangkah, event tiap hujung minggu..huhu. Sekarang tengah pening fikir nak bg hadiah apa pada kawan-kawan yang nak sambut hari bahagia bulan dua ni. Ok, Saba rasa sekarang ni mesti ramai yang bertunang or merisikkan? Saba rasa baik hati hidangkan kat kome semua perancangan perkahwinan sebagai panduan bakal-bakal pengantin semua. Semoga apa yang Saba coretkan kat bawah ni banyak membantu kome semua..hehe. Good Luck! Luv ya!

8 bulan sebelum perkahwinan:

1. Bakal pengantin haruslah berbincang hal-hal perkahwinan (adat perkahwinan) dengan ibu bapa dari kedua-dua belah pihak bakal pengantin. Ini bagi mengelakkan adanya berlaku salah faham dan kecil hati dikemudian hari.

2. Menentukan perbelanjaan yang akan dikeluarkan oleh kedua-dua belah pihak pengantin untuk majlis perkahwinan tersebut.

3. Menentukan konsep majlis perkahwinan (hantaran, pelamin, bilik tidur dan lain-lain hiasan) yang diingini.

4. Banyakkan membuat rujukan mengenai perkahwinan supaya lebih memahami proses dan bagi mendapatkan gambaran awal majlis perkahwinan.

5. Mengenalpasti baju pengantin serta tetapkan bilangan pakaian persalinan yang diingini.

6. Tempah jurusolek/juruandam untuk majlis perkahwinan anda

7. Mencari rumah baru, sama ada sewa atau membelinya.

8. Daftar kursus kahwin (jika belum ada)

9. Semak semula wang hantaran yang dikenakan (jika ada perubahan wang hantaran)


5 bulan sebelum perkahwinan:

1. Menempah tok kadi untuk majlis perkahwinan

2. Tempah photografer

3. Beli cincin kahwin

4. Jika mengambil katering, boleh buat food testing dan buat booking pada masa ini. Haruslah di ingat, jika tarikh kahwin adalah pada cuti sekolah kena booking awal sebab takut tarikh yang berkenaan dah kena booking orang lain..menangis tak berlagulah nanti..huhu.

5. Menyediakan senarai tetamu yang akan dijemput

6. Lakukan rawatan muka, badan dan rambut.

7. Tentukan tempat honeymoon dan budget yang diperlukan serta booking jika berpuas hati. Jika boleh, rajinkan join contest. Mana tahu nanti dapat hadiah tajaan honeymoon kan? Tuah manusia siapa tahu..hehehe.


3 bulan sebelum perkahwinan:

1. Memilih dan mencetak kad jemputan kahwin. 

2. Buat confirmation tempahan hotel, bridal dan segala yang berkaitan.

3. Melakukan pemeriksaan kesihatan di klinik atau hospital.

4. Rawatan intensif muka, badan dan rambut.


Bagi pengantin lelaki:

Memaklumkan kepada saudara-mara tentang hari berlangsungnya majlis pernikahan anda.

Mengenalpasti beberapa orang (saudara mara atau jiran-jiran) yang akan menyertai rombongan pihak lelaki.


Bagi pengantin perempuan:

Kenalpasti dua orang saksi untuk majlis pernikahan anda.

Bagi wanita yang kematian bapa, sila pastikan siapa wali nikah anda.  Jika anda tidak mempunyai wali nikah, sila dapatkan wali hakim, dari mana-mana Jabatan Agama Islam untuk menikahkan anda.


2 bulan sebelum perkahwinan:

1. Membeli barang kemas

2. Tentukan pengapit anda, jika perlu carikan baju yang bersesuaian untuk pengapit anda.

3. Menghantar kad jemputan kepada para tetamu yang ingin dijemput.

Perhatian : Untuk yang dah lama ambil Kursus Kahwin bolehlah rujuk kepada Jabatan Agama Islam dan Pejabat Islam Daerah untuk proses mendaftar pernikahan anda kerana proses mendaftar pernikahan bagi setiap negeri adalah berbeza terutamanya negeri Johor. 


3 minggu sebelum perkahwinan:

1. Pastikan pakaian pengantin anda telah siap dan ambil pakaian tersebut jika anda telah berpuashati.

2. Pastikan ada seseorang yang akan menjaga barang-barang anda semasa majlis perkahwinan berlangsung.


3- 1 hari sebelum perkahwinan:

1. Hias pelamin, bilik tidur pengantin, membuat sirih junjung dan hantaran yang lain.

2. Jika perlu ingatkan tetamu anda tentang majlis perkahwinan anda melalui telefon.

3. Hubungi jurufoto, juruvideo dan lain-lain (kompang, silat dan sebagainya) anda dan minta mereka datang awal pada majlis tersebut.

4. Sediakan (packing) barang-barang yang perlu dibawa ke majlis tersebut. Elakkan melakukannya di saat-saat akhir kerana dikhuatiri ada barang yang tertinggal.

5. Mandi air panas bersama aromaterapi untuk kesegaran badan.

6. Tidur awal dan bersedia untuk menghadapi hari bahagia anda.


Bagi pengantin lelaki:

Tentukan siapa yang akan menjadi jurucakap bagi rombongan pihak lelaki dan tuan rumah pada majlis pernikahan.


Bagi pengantin perempuan:

Hubungi jurusolek anda dan minta mereka datang awal pada majlis tersebut.

Kenalpasti siapakah yang akan ditugaskan untuk menyambut tetamu pada hari perkahwinan anda. (begitu juga bagi majlis di pihak lelaki)


PADA HARI PERNIKAHAN:

Bagi pengantin lelaki dan perempuan:

Pastikan anda membawa kad pengenalan, gambar, dan apa-apa dokuman yang diperlukan semasa majlis ijab dan kabul.

Bagi pengantin lelaki

1. Pastikan anda telah menyediakan wang mas kahwin pada hari pernikahan anda.

2. Pastikan wang hantaran (terutamanya wang tunai) diamanahkan kepada orang yang boleh dipercayai.

3. Pastikan anda telah menyediakan wang (upah) untuk diberikan kepada tok kadi.

4. Cincin / gelang tangan / rantai.

5. Sirih junjung dan lain-lain hantaran.

6. Pihak lelaki dan pengiring mestilah datang lebih awal sekurang-kurangnya setengah jam daripada waktu yang telah ditetapkan.

7. Pastikan mereka yang menjadi saksi dan wali turut ada pada majlis pernikahan tersebut.

8. Pastikan tok kadi yang akan menikahkan anda, telah diberitahu lebih awal tentang hari pernikahan anda.


PADA HARI PERKAHWINAN:

- Ambil sarapan seawal tujuh pagi, bagi mengelakkan anda lapar, mengantuk dan tidak bermaya.

- Jangan takut untuk menghadapi hari bahagia anda. Bertenang dan sentiasa senyum.

- Pastikan majlis anda berjalan lancar seperti yang telah dirancangkan.


Bagi pengantin lelaki:

1. Pastikan anda datang tepat pada masanya atau sekurang-kurangnya sepuluh minit awal dari waktu yang telah ditetapkan

2. Pastikan kesemua hantaran telah dibawa termasuk sirih junjung, barang kemas dan wang hantaran.


Bagi pengantin perempuan:

Pastikan anda telah bersiap satu setengah jam lebih awal sebelum pengantin lelaki sampai ke rumah anda.


Semoga perkongsian ini banyak membantu bakal pengantin menuju hari bahagia. Saba doakan semoga segalanya berjalan dengan lancar dan dipermudahkan. Semoga pernikahan kalian kekal hingga syurga.

Salam sayang,
Saba

Sumber : google (lupa nak copy link)



Saturday, 9 January 2016

Puisi buat kekasih

Hati ini rapuh
Hanya akan kuat dengan kasih
Hati ini rapuh
Hanya akan kuat dengan sayang
Hati ini rapuh
Hanya akan kuat dengan cinta
Aku punya dua mata
Aku punya dua tangan
Aku juga punya dua kaki
Tapi mengapa hatiku yang satu
Yang ingin kau lukai
Aku selalu ingin menyayangimu
Aku selalu ingin merinduimu
Aku selalu ingin menyintaimu
Tapi aku tak ingin di sakiti
Aku harus pergi
Demi mencari erti diri
Jika kamu bersendiri
Apakah aku yang amat kau ingini
Pergiku demi cinta
Semoga kau selamanya terus cinta
I LOVE YOU
yohannafiyen

Lirik Lagu Gerua - Dilwale




Movie : Dilwale
Cast: Shah Rukh Khan, Kajol, Varun Dhawan, Kriti Sanon
Singers: Arijit Singh, Antara Mitra
Music: Pritam Chakraborty
Lyrics: Amitabh Bhattacharya
Label: Sony Music



Dhoop Se Nikal Ke
setelah keluar dari terik matahari

Chhanv Se Phisal Ke
Tergelincir jauh dari tempat bernaung

Hum Mile Jahaan Par Lamha Tham Gaya
Tempat dimana kita bertemu . Waktupun berhenti disana

Aasmaan Pighal Ke Sheeshe Mein Dhal Ke
Langit itupun melebur dan berubah menjadi kaca

Jam Gaya To Tera Chehra Ban Gaya
Dan saat (langit yang berubah menjadi kaca) itu membeku ia membentuk bayangan wajahmu

Duniya Bhula Ke Tum Se Mila Hoon
aku melupakan dunia ini stelah bertemu denganmu

Nikli Hai Dil Se Yeh Duaa
Ini adalah doa yang terlontar dari dalam hati

Rang De Tu Mohe Gerua
Warnailah aku dengan warna cintamu

Raanjhe Ki Dil Se Hai Duaa
Ini adalah doa dari dalam hati seorang kekasih

Rang De Tu Mohe Gerua
warnailah aku dengan warna cintamu

Tum Se Shuru, Tum Pe Fanaa
Bermula darimu, berakhir padamu

Hai Sufiyana Yeh Dastaan
Kisah yang suci ini

Main Kaarvaan, Manzil Ho Tum
Aku adalah kafilah, kau tempat tujuannya

Jaata Jahaan Ko Har Raasta
Setiap jalan mengarah ke tempatmu

Tum Se Juraa Jo Dil Zara Sambhal Ke
Setelah kupulihkan hati ini dengan bersatu denganmu

Dard Ka Woh Saara Kohra Chhan Gaya
Seluruh kabut derita itu akhirnya memudar

Duniya Bhula Ke Tum Se Mila Hoon
aku melupakan dunia ini stelah bertemu denganmu

Nikli Hai Dil Se Yeh Duaa
Ini adalah doa yang terlontar dari dalam hati

Rang De Tu Mohe Gerua
Warnailah aku dengan warna cintamu

Raanjhe Ki Dil Se Hai Duaa
Ini adalah doa dari dalam hati seorang kekasih

Rang De Tu Mohe Gerua
warnailah aku dengan warna cintamu

Hoo
Veeraan Tha Dil Ka Jahaan
Dulu ruang hatiku begitu hampa

Jis Din Se Tu Daakhil Hua
Namun semenjak kau mengisi hatiku

Ik Jism Se Ik Jaan Ka
dari satu tubuh hingga menjadi satu jiwa

Darja Mujhe Haasil Hua
Aku telah mencapai tahap itu

Haan.. Pheeke Hain Saare Naate Jahaan Ke
Ya, seluruh warna hubungan di dunia ini tampak pudar

Tere Saath Rishta Gehra Ban Gaya
Namun bersamamu warna hubungan itu menjadi lebih pekat



sumber: lirik lagu 


Thursday, 7 January 2016

Cinta Jarak Jauh?? Kekalkan momentum perhubungan

Long Distance Relationship Quotes



Dalam zaman yang mencabar macam sekarang ni memang banyak cabaran dalam percintaan. Cinta jarak jauh dah jadi macam satu kemestian pula. Iyelah, bila tak bekerja, nanti tak mencukupi pulak belanja rumahkan? Kesian pula pada sang suami yang membanting tulang menyara kehidupan seorang diri. Tiada pilihan, terpaksa berjauhan untuk membantu keluarga. Tapi cinta jarak jauh ni terlalu banyak rintangan dan dugaan harus ditempuhi. Namun itu bukan bermakna pasangan jarak jauh itu tidak boleh bahagia. Since Saba pun akan rasa juga lepas ni, gigih jugaklah Saba meng google ape yang patut untuk membuatkan hati Saba lebih yakin akan hari mendatang.kuikuikui..ayat tak le blah! Dan hasilnya, banyak dapat tips yang bagus untuk digunapakai. Saba nak bagi si dia bacalah untuk persediaan mental dan fizikal..hihihi..enjoy your reading. Luv ya!

1. Setia dan saling mempercayai cinta masing-masing

Kepercayaan adalah tunjang dalam setiap percintaan. Jangankan kata yang jauh, yang dekat pun kena ada sifat saling mempercayai. Pasangan hendaklah sentiasa saling mempercayai dan janganlah pula bila kepercayaan dah diberi kemudian curang pulak! it's a no no. Kepercayaan yang diberikan bukanlah tiket untuk pasangan lelaki atau perempuan untuk bersikap curang walaupun hanyalah sekadar mengisi masa bosan. Mula-mula isi masa lapang, nanti jadi teman tapi mesra, lama-lama hati pulak berkenan cara tak sengaja. Ok! Percaya dan jangan curang. 3 JANGAN ini juga amat penting, jangan kongkong, jangan cemburu buta, jangan dengar cakap orang tanpa bukti.


2. Sentiasa berdoa

Doa itu umpama kita berbual dengan Allah. Berdoalah bersungguh-sungguh. Allah suka umatnya merayu dan meminta padaNya. Berdoalah! Semoga kesayangan kita sentiasa berada dalam lindungan Allah serta diberikan kesihatan dan rezeki yang murah. Tambahkan lagi dengan doa agar hubungan kalian semakin utuh dan semoga kasih sayang bertambah dari hari ke hari. Ataupun yang paling mudah sekali setiap kali selepas solat, bacakanlah al-fatihah sedekahkan pada si dia. Nanti kesayangan akan sentiasa ingat pada kalian. Perlu ingat akan satu perkara, hati itu berbolak balik dan cinta itu milik Allah. Untuk mendapatkan cinta, dapatkan dulu cinta Pencipta cinta itu dulu.


3. Selalu berkomunikasi

Pada masa sekarang ni kalau ada masalah komunikasi lagi itu adalah masalah sikap. Kenapa? What's app, skype, ym, telegram, instagram..apa lagi yang ada. semua tak akan jadi masalah. Tapi kalau tak digunakan, tak ada functionlah. Kadang-kadang ada sesetengah orang memang tak pandai nak berkepit dengan handphone 24 jam. cukuplah sekadar ucapan "Good Morning, sayang" atau "Selamat Malam, Darling". Percayalah.. Itupun dah cukup. Ia sebagai tanda ingatan kamu pada kesayangan kamu dan biarkannya rasa dekat walaupun jauh. Tapi kalau 3 or 4 hari tak berhubung, sebenarnya si dia tak betul-betul sayang pada kamu. sebab zaman sekarang dah tak main surat-surat cinta. Bila rindu terus call, mesej. Kalau tak ada, tak rindu, bila tak rindu, tak sayanglah tu.. (kejap lagi ramai yang putus cinta kang baca statement aku ni). Ini hanyalah sekadar pendapat peribadi ye. Jangan percaya sangat, Saba pun menulis ikut perasaan jugak. 


4. Sesi meluahkan perasaan
Sebenarnya bila berjauhan, peluang untuk meluahkan perasaan akan lebih terbuka. Kadang-kadang yang ucapkan I LOVE YOU bila berdepan bukan main payah lagi. Malu.. Bila berjauhan ni lah masanya nak meluahkan rindu dendam segalaaaa... Bila meluahkan perasaan, pasangan akan rasa lebih dihargai dan terasa penting dirinya pada pasangannya. Perkara ini akan membuatkan hubungan lebih hangat dan manis. Berusahalah untuk selalu romantis dalam komunikasi.


5. Dating

Bila dah duduk jauh, ambillah masa sekali sekala untuk berdating. Carilah masa walau sesibuk manapun. Korbankan sedikit waktu rehat untuk berjumpa kesayangan. Kalau betul sayang, lautan api sanggup ku harung..ceewahhh..haha


6. Beri Kejutan

Pasangan akan merasa lebih terharu dan percayalah, mesti murah air mata dia bukan sedih..tapi terharu dengan kejutan yang anda berikan. Buatlah delivery bunga ke, or pos coklat ke. kan sweet tu..hehe. kalau rase xmampu buat kad DIY or paling koman pun surat cinta. Tak ada angin, tak ada ribut tetiba dapat surat dari pujaan hati. Sampai mati dia ingat nanti..haha..Nak lagi sweet? buat video ke, or movie sent dekat email dia.

7. Saling memahami antara satu sama lain

Selalunya perempuan yang selalu salah fahamkan? Jangan kecam Saba..kikiki..Sebab Saba pun perempuan.huh! ok point yang ni memang kena dekat batang hidung sendirilah kan... People can change :p ... Bila berlaku sesuatu contohnya macam whatsapp dah baca tapi tak reply, maybe seseorang tu tengah sibuk. Sempat baca ja, tak dan nak membalas. Nanti dia tak sibuk, dia balaslah. Tak yah sentap sangat. Tapi kalau sampai esok lusa tak balas, maknanya dia memang tak ingat pun kat korang. Okay, sentaplah..hihihi..

Cinta Jarak Jauh ni bukan semua orang boleh survive. Korang kena matang and be independent. Kena pandai makan, pakai sendiri. Tak boleh nak manja sangat. Jujurlah sentiasa dan jangan sesekali membuka mukadimah pencurangan (ada ke ayat ni dalam bm..aptb). And untuk yang terakhir sekali, sekali lagi Saba tekankan, cinta ini adalah milik Pencipta. Kalau kita nakkan cinta itu kena minta pada Pencipta cinta itu. Insyaa Allah, ada jodoh yang panjang akan sampai ke syurga Pencipta.

Jaga diri, jaga mulut, jaga lidah, jaga hubungan dengan Allah. Jangan tinggal solat ye...tata

Salam Sayang,
Saba

Wednesday, 6 January 2016

Tips Bercinta Jarak Jauh by Akudoktorcinta

Assalamu'alaikum...

Memandangkan dah lama Saba tak membebel dalam ni. Saba nak share ni tips bercinta jarak jauh.. Lately Saba adela termakan hati berulam jantung dengan tuuutt.. Saba ni sekarang mudah sangat sentapkan. Yang kat sana pula tak faham-faham kehendak kita yang kat sini jauh di sini. hhurmm..Demi menyelamatkan hubungan yang it's complicated ni Saba pun carilah tips dan berjaya jumpa tips awesome dari akudoktorcinta.blogspot.com. TQ doktor. It help me a lot. Phhuiii nak speaking konon. ampunkan saya, saya suka merepek bila jiwa kacau.. Meh kita baca tips ni sesama..luv ya. muahh

funny long distance relationship quotes


TIPS UNTUK LELAKI

1) Anda perlu memainkan peranan penting dalam menentukan halatuju hubungan anda. Sebab biasanya jarang bagi seseorang perempuan yang tentukan sebab anda sebagai lelaki telah dilahirkan untuk menjadi seorang pemimpin. Kalau selalu dah rasa muak asyik sms je, ajaklah dia bertukar ke calling-calling.

2) Sentiasa jadi guardian angle dia. Kalau ada orang yang kacau dia, kenalah tunjuk kejantan anda. Tapi kalau lelaki itu juga sukakan awek anda, minta awek anda buat keputusan. Anda atau lelaki tersebut. Dia tak boleh dapat dua lelaki atas satu katil.

3) Kalau si dia kata dia amat merindui anda, kemudian menangis, tenangkanlah dia. Adakalanya memang agak penat melayan kerenah dia, tapi sekurang-kurangnya, dia dapat mengubat hati dia. Jadi kalau rasa menyampah sekalipun, senyap je, dan tenangkan dia.

4) Jika rindu, kata rindu, jika sayang kata sayang. Luahkan segala apa yang anda rasa, atau anda mungkin tidak mempunyai peluang untuk meluahkannya lagi.

5) Segala perkara mesti dibincang dengan baik. Apabila si dia bercakap, anda mendengar, dan sebaliknya. Jangan mudah melenting, belajar bersabar dan segeram mana atau semarah mana anda, cuba belajar sabar..Ikut hati, binasa nanti!


TIPS UNTUK PEREMPUAN

1) Belajar untuk memahami jadual harian dia. Anda tak boleh terlalu mengongkong dia dengan terlalu mengharap dia untuk hubungi anda setiap hari. Lelaki benci perempuan terlalu mengongkong.

2) Kalau anda rasa perlu menangis untuk menangis untuk melegakan rasa hati anda, menangislah. Sekurang-kurangnya anda akan berasa lega.

3) Sebelum anda melakukan sesuatu, fikirkan dulu sama ada anda akan melukakan, menyusahkan, mengecewakan dan merunsingkan hati si dia. Jangan jadi kejam dengan membuatkan dia terpaksa datang ke tempat anda hanya semata-mata untuk menyelesaikan masalah yang telah anda sendiri timbulkan.

4) Jangan, jangan dan jangan ambil kesempatan terhadapa si dia. Apabila dia sudah benar-benar merendahkan egonya dan menjadi dirinya yang sendiri semata-mata hanya untuk menunjukkan rasa rindu dan cintanya, jangan pula anda memijaknya. Belajar menghormati dan menerima pendapat si dia, bukan mengawal!


TIPS BERSAMA

1) Sama-sama bersetuju dengan keputusan untuk berjauhan Apabila salah seorang daripada anda terpaksa berjauhan, pastinya situasi ini meresahkan. Keputusan untuk berjauhan perlu diambil kira perasaan pasangan anda. Kata sepakat adalah sangat penting untuk mengekalkan hubungan cinta jarak jauh. Pastikan kedua-dua belah pihak sama-sama bersetuju untuk berdepan keputusan ini. Usah bimbang, cinta yang matang biasanya dapat menghindari perpisahan.

2) Sentiasa berfikiran positif kunci kepada kebahagiaan. Jangan mudah percaya sesuatu dari mulut kawan anda selagi anda belum lihat dengan mata dan dengar dengan telinga. Kalau otak tu dah mula fikir yang bukan-bukan, amik wuduk dan baca al-quran atau tidur.

3) Tanam sifat percaya pada pasangan masing-masing. Bukan mudah untuk kita berjauhan dengan orang tersayang. Pabila teringat, pasti timbul bibit curiga mula mengulit perasaan. Setiakah dia di sana? Sebenarnya, kepercayaan adalah satu perkara penting untuk hubungan ini. Bina sifat percaya antara kedua-dua belah pihak kerana ia penting untuk mengelakkan diri daripada sentiasa berfikiran negatif antara satu sama lain.

4) Jangan mudah tergoda. Setiap kali anda rasa tergoda dengan orang lain, cuba elak daripada terus mesra. Katakan awal-awal pada si dia, anda telah berpunya. Sentiasa ingatkan diri sendiri bahawa anda masih cintakan dia. INGAT, manusia tak akan pernah puas dengan apa yang manusia ada. Jadi tanamkan rasa syukur itu dalam diri. Elakkan keluar berdua dengan jantina berbeza, lebihkan keluar dengan kawan-kawan.

5) Pasang matlamat dalam erti kata lain angan-angan. Target tahun anda akan bersama untuk bergelar suami isteri. Contohnya anda target tahun 2016 berkahwin. Jadi anda tak akan rasa cinta anda itu cinta kosong, cinta sekadar untuk memenuhi nafsu kesunyian dan rasa ingin didampingi, tapi cinta yang bermatlamat. Jika tidak mahu pasang matlamat, anda beli sepasang pokok, kemudian anda jaga. Namakan pokok cinta. Jaga pokok tu sebagaimana anda jaga cinta anda.

6) Tak kira lelaki atau perempuan, masing-masing perlu mainkan peranan. Bersama-sama pertahankan cinta yang anda bina. Ketika sang adam tengah sedih, atau macam ada yang tak kena, sang hawa kenalah rajin bertanya, ada masalah ke tak. Begitulah sebaliknya, tapi sila ambil serius kalau nampak perubahan pada dia kerana dia mungkin benar-benar perlukan seseorang disisinya untuk meluahkan rasa. Contohnya kalau selalu setiap malam tepat pukul 10, si dia akan mula sms atau call, tapi hari ini dia tidak buat sedemikian, mungkin dia ada masalah. Cuba sms dia tanya dia ok ke tak. Kalau dah sehari dia masih tak balas sms, memang dia betul-betul ada masalah. Kalau dia ada masalah, bantu dia. Sentiasa beri motivasi walaupun anda sendiri dah naik muak. Gunakan kemahiran soft skill anda. Ada masanya kita perlu melayan si dia sebagaimana kita layan kawan karib dan adik-beradik, tapi ada masanya kita perlu layan dia seperti diri sendiri.

7) Zaman sekarang macam-macam dah ada. Daripada webcam ke paling cikai pun masih lagi dengan sistem surat-menyurat. Sentiasa hubungi si dia dengan pelbagai cara, sekurang-kurangnya sekali sehari pun dah cukup seperti sms “Slamat malam. I Love U”. Sekurang-kurangnya dia tahu anda ingat pada dia setiap hari. Sekali sekala hantarlah dia hadiah seperti perfume. Surat cinta pun dah cukup.*

8) Buat kejutan untuk si dia. Berikan kejutan demi kejutan kepada pasangan untuk mengubati kerinduan. Antaranya, kirimkan sejambak mawar merah berserta coklat. Ataupun berikannya lawatan mengejut agar si dia lebih menghargai dirimu kerana pengorbanan yang sanggup dilakukan. Pastinya rindu yang mengulit jiwa terubat pabila diri diberikan kejutan yang menyeronokkan.

9) Kalau dah berusaha, serahkan saja pada yang Tuhan. Sentiasa berpegang pada prinsip ‘kalau dia milik aku, tak akan lari kemana’. Tak guna bermegah-megah dengan tempoh perhubungan anda. Sebagai contoh, ada yang berbangga telah couple selama 6 tahun, tapi kemana akhirnya? Berpisah jugak. Jadi sentiasa berserah pada Dia.


http://akudoktorcinta.blogspot.my/


Salam sayang,
Saba

Follow by Email